Tehnika
BMW-jev motor N47: Bavarski biser z napako
BMW-jev motor z interno oznako N47 je bil v avtomobile vgrajen od leta 2007 dalje in še danes velja za enega najbolj učinkovitih. A pri nakupu rabljenega velja biti zelo previden, saj ga je bremenilo kar nekaj resnih napak.
Nedelja, 13. oktober 2019
Svojo pot je N47 leta 2007 začel kot naslednik izvedbe M47, na voljo je bil z 1,6- in 2,0-litrsko prostornino in je bil vgrajen v BMW serije 1. Nadaljeval je v seriji 5, šele v letu 2008 pa je našel svojo pot v prenovljeno serijo 3 (skupaj z oznako efficient dynamics). Kasneje so ga vgrajevali tudi v športna terenca X1 in X3, kratek čas je bil celo najšibkejša različica velikana X5 z oznako sDrive25d.
Velik razpon moči
Z naprednim sistemom prisilnega polnjenja je motor s prostornino 1.995 kubičnih centimetrov dosegel velik razpon moči, od 85 do 160 kW (116 do 218 KM). Šibkejše različice imajo en turbopolnilnik s prilagodljivo geometrijo lopatic, medtem ko sta najmočnejši izvedbi s 150 in 160 kW (204 in 218 KM) opremljeni z dvema zaporednima turbopolnilnikoma. Že od samega začetka uporablja tehnologijo vbrizga po skupnem vodu (common-rail) s tlakom vbrizga med 1.600 in 2.000 bari.
Nova zasnova, nove težave
Čeprav je prostornina 1.995 ccm enaka tisti pri predhodniku, je šlo v resnici za motor s popolnoma novo zasnovo. Ključna novost je bila namestitev pogonske verige v zadnji del motorja (bližje menjalnika), s čimer bi zagotovili mirnejši tek in večjo učinkovitost. Postavitev se inženirjem ni zdela problematična, saj so dotlej verige veljale za praktično neuničljive. Žal je imela poteza negativno posledico, ki se je izkazala za eno največjih hib te generacije motorjev. Obraba verige in zobnikov je bila veliko večja, kot so pričakovali, lastniki vozil s tem motorjem pa so doživeli marsikatero neljubo presenečenje. V najslabšem primeru je zrahljana in obrabljena veriga lahko povzročila veliko škodo na ostalih komponentah, pa tudi pravočasna menjava verige in pripadajočih zobnikov je zaradi odročne namestitve lahko zelo drag poseg. Svoj delež so prispevali podaljšani servisni intervali, ki jih je BMW nastavil na 30.000 prevoženih kilometrov.
Turbo drama
Pazljivost pri nakupu rabljenega turbodizla je nekaj samoumevnega in tudi bavarski tehniki ne smemo slepo verjeti. Med bolje poznane hibe motorja N47 spada povratna vzmet obtočnega ventila (wastegate), ki od začetka proizvodnje ni imela mazanja in ni bila pokrita. To je povzročilo, da je obtočni ventil ostajal odprt, s tem pa je turbopolnilnik izgubil potrebno kompresijo. Moč je upadla od 30 do 50 odstotkov, poraba goriva sicer enega najbolj priljubljenih BMW-jevih motorjev pa je poskočila v višave. Težavo so razmeroma hitro in preprosto odpravili.
Težave z verigo in turbinami
Avtomehanik Andrej Šenica pravi, da je pri motorju N47 ključna pravočasna menjava verige. To je treba izvesti najkasneje pri 200.000 prevoženih kilometrih oziroma še prej, če iz motorja prihajajo kakršni koli sumljivi zvoki. Mojster Šenica pravi, da jim je uspelo rešiti kar nekaj motorjev pred katastrofo prav zato, ker so že v prostem teku slišali »klikanje« verige, ko ta z obrabljenim členom pride na zobnik.
Žrtve težav z verigo so tudi turbopolnilniki z variabilno geometrijo. Ti trpijo zaradi kontaminacije olja z drobnimi opilki, ki pridejo z obrabljanjem verige in so tako drobni, da jih filter olja ne zadrži. Opilki se nato nabirajo v kanalu za mazanje turbine v glavi motorja in v gumijasti cevi med glavo motorja in turbino. Ker ti nato prehajajo v turbino, ta dobi aksialno zračnost, saj se izrabi aksialni ležaj. Tudi zamašen filter DPF zelo negativno vpliva na izrabo aksialnega ležaja, v kombinaciji obeh napak pa je to za turbino uničujoče. Ob tem je Šenica dodal: »Tisočkrat povedano pravilo – turbine je treba pred uporabo ogreti, po uporabi pa ohladiti! Ko avto ustavimo, ga ne ugasnemo takoj, temveč počakamo nekaj trenutkov (pol minute je več kot dovolj, da se turbina ohladi) in ga šele potem ugasnemo. Največ zvitih (žvižgajočih) turbin izvira prav iz tega razloga.«
Če ste lastnik enega izmed vozil z motorjem, ki nosi oznako N47, je tudi ob pravilnem vzdrževanju preventivno priporočena menjava veriga še pred 200.000 prevoženimi kilometri.
Oznake:
- Avto fokus
- BMW
- motor
- N47
- tehnika