Električni sistem
Zakaj gremo na 48 voltov?
Zaradi vse številčnejših in energijsko zahtevnejših avtomobilskih porabnikov se obeta nov standard, ki bo napetost primarnega električnega sistema vozila z 12 povečal na 48 V.
Sreda, 10. januar 2018
Nekoč je bila električna napeljava v avtomobilih zelo preprosta – zaganjalnik, luči, kasneje smerniki, morda radio kot del drage dodatne opreme … Danes pa so sodobni avtomobili dobesedno nabiti z vso mogočo elektroniko – od krmiljenja motorja in varnostnih pripomočkov do bogatih infotainment sistemov, ki v marsičem spominjajo na zmogljive osebne računalnike, in foteljasto udobnih sedežev z možnostjo masaže. In vsi ti sistemi potrebujejo elektriko. Veliko elektrike.
Višja napetost, večja moč
Podoben preskok – takrat s šestih na 12 voltov – se je zgodil sredi petdesetih let prejšnjega stoletja, saj so vse večji motorji z višjimi kompresijskimi razmerji zahtevali vse močnejše zaganjalnike. Danes pa tudi teh 12 voltov komaj še zadostuje oziroma zagotavlja dovolj moči za vse električne porabnike sodobnih avtomobilov. Gre za preprosto matematiko: sistem z napetostjo 48 V namreč lahko prenaša štirikrat večjo moč od 12 V, kar pomeni, da ob toku 15 A en vodnik oziroma žica prenese 720 W,
ne le 180 W električne moči. Podobne težnje so se pojavile že sredi devetdesetih let – sicer z napetostjo 42 V, a takrat za to še ni bilo prave potrebe. Pravzaprav je povsem vseeno, ali je napetost 42 ali 48- voltna, pomembno je le, da vršna napetost pri enosmernem toku nikoli ne preseže 60 V, saj ta zahteva uporabo bolje zaščitenih vodnikov.
Številni sistemi zahtevajo električno podporo
Večjo porabo elektrike prinašajo tudi nove tehnologije, ki so vgrajene v sodobne avtomobile. Varnostni sistem, ki pomaga zadržati vozilo znotraj voznega pasu, sistem za samodejno parkiranje ali celo prihajajoča avtonomna vozila, na primer, zahtevajo električni servoojačevalnik volana, ne hidravličnega. Poleg tega lahko kompresor klimatske naprave poganja električni motor, kar vpliva na manjšo porabo goriva, zaradi možnosti prenosa večje moči pa so električni vodniki lahko tudi tanjši, kar
vpliva na skupno maso vozila. 48-voltni sistem odpira še številne druge možnosti na področju hibridnih vozil oziroma izboljšanja učinkovitosti klasičnih motorjev, kar bomo podrobneje predstavili v članku o dizelskih motorjih.
Oznake:
- 48 voltov
- električni
- napeljava
- napetost
- sistem