Vpliv teže vozila na varnost
Ali so večja in težja vozila varnejša? Znani so rezultati velike študije
Izkazalo se je, da večja in težja vozila ne zagotavljajo vedno večje varnosti v nesreči. Lahko pa postanejo bolj smrtonosna za druge voznike in potnike. Vse je odvisno od tega, ali je vozilo težje ali lažje od povprečnega avtomobila.
Nedelja, 16. marec 2025
Že dolgo časa velja prepričanje, da so večja vozila varnejša od manjših. Na primer, ogromen chevrolet suburban (tipičen primer ameriškega velikega SUV-a) bi verjetno v čelnem trku nudil večjo zaščito potnikov kot majhen mini cooper. Medtem ko lahko dodajanje teže manjšim vozilom v veliki meri prispeva k zaščiti potnikov v njih, pa dodajanje teže vozilom, ki so že tako težka, ne prispeva k boljši zaščiti potnikov, temveč ta vozila postanejo bistveno nevarnejša za druge.
To so poudarki študije, ki jo je objavil Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), ameriška organizacija, ki jo financira zavarovalniški sektor. Študija je pokazala, da "ekstra velik" ne pomeni "ekstra varen", piše Forbes. "Med ameriškimi vozniki velja splošno prepričanje, da če je veliko vozilo varnejše, potem je še večje vozilo še varnejše," je dejal David Harkey, predsednik inštituta. "Ti rezultati kažejo, da danes to ne drži." Ne za ljudi v drugih avtomobilih in, kar je najpomembnejše, ne za same potnike v velikih vozilih.
V študiji so proučevali, kako trčenje dveh vozil z različno maso vpliva na varnost potnikov. Ocenjene so bile kombinacije osebnih avtomobilov, vozil SUV in pick-upov. Raziskovalci so ugotovili, da se pri vozilih, ki tehtajo manj od povprečja voznega parka (povprečje je 1.814 kg), tveganje, da bodo potniki v nesreči umrli, bistveno zmanjša na vsakih 226 kilogramov dodatne teže. Vendar so te prednosti omejene. Kadar vozila tehtajo več od povprečja voznega parka, se tveganje za potnike zaradi dodatne teže ne zmanjša veliko.
Poleg tega poročilo navaja, da dodajanje 226 kilogramov lažjim vozilom od povprečja praktično ne pomeni večjega tveganja za ljudi v drugih vozilih, medtem ko enako povečanje teže pri težjih vozilih od povprečja poveča nevarnost za ljudi v drugih vozilih. Poročilo navaja, da so vozila SUV in pick-upi v preteklosti predstavljala veliko nevarnost za ljudi v drugih avtomobilih, vendar so postala bistveno manj nevarna kot prej, predvsem zaradi sprememb, ki so jih proizvajalci uvedli na njihovih sprednjih delih. Pred uvedbo teh sprememb so imeli potniki v navadnih osebnih avtomobilih 90 % večje tveganje za smrt pri trčenju s SUV-ji, težjih od 2.300 kilogramov, v primerjavi s trki z drugimi avtomobili. Po spremembah je tveganje padlo na 20 %. To pomeni, da so težki terenci postali manj smrtonosni za potnike v navadnih osebnih avtomobilih.
"Vozila, ki so težja od povprečja, imajo večjo verjetnost, da bodo trčila v vozila, ki so lažja od njih, medtem ko obratno velja za vozila, ki so lažja od povprečja," je povedal Sam Monfort, vodilni statistik pri Insurance Institute for Highway Safety in glavni avtor študije. "Ta analiza kaže, da z izbiro pretežkega vozila niste varnejši, postanete pa večja nevarnost za druge."
V zadnjih nekaj letih se je povprečna teža navadnih osebnih avtomobilov povečala, teža SUV vozil se je zmanjšala, pick-upi pa so postali še težji. "Pozitivno je, da so si navadni osebni avtomobili in SUV-i zdaj bolj podobni po teži," je dodal David Harkey, predsednik IIHS.