Gospodarstvo
Avtomobilska podjetja se zgrinjajo v Vietnam, ki postaja 'nova Kitajska'
Svoje naložbe postopoma selijo v Vietnam, ki ima z EU sklenjen sporazum o prosti trgovini.
Nedelja, 29. september 2024
Samsung je pred kratkim najavil, da bo v tovarno v Vietnamu vložil 1,8 milijarde dolarjev; tam bodo proizvajali zaslone OLED za avtomobile in tehnološke naprave. In ni edini. Številna avtomobilska podjetja in proizvajalci komponent so že izkazala zanimanje za to državo.
V Vietnamu, natančneje v industrijskem parku Thaco Chu Lai v Quangu, želi nekaj svojih modelov izdelovati BMW. Hyundai ima v Vietnamu že dve tovarni, Škoda bo tam svoj obrat odprla konec letošnjega leta, Toyota trenutno širi obstoječo tovarno, LG je v Vietnamu ustanovil center za raziskave in razvoj električnih avtomobilov, odkrivajo ga tudi kitajski proizvajalci električnih vozil. V Vietnamu sicer že obratuje prvi domači proizvajalec avtomobilov VinFast.
Zakaj je ta država nenadoma tako privlačna za proizvajalce avtomobilov in komponent? Razlogov je več. V Vietnamu je na primer cena dela nižja celo v primerjavi s Kitajsko, kjer stroški dela nenehno rastejo. Za avtomobilska podjetja, ki so občutljiva na višino proizvodnih stroškov, je ta dejavnik ključen. Prav tako sta v Vietnamu cenejši zemlja in energija. Izjemno pomembno je tudi dejstvo, da je Vietnam podpisnik številnih mednarodnih trgovinskih sporazumov, kot je Sporazum o prosti trgovini med EU in Vietnamom (EVFTA, 2019), ki dovoljuje izvoz iz Vietnama z minimalnimi carinami in omejitvami. Zaradi teh sporazumov je država privlačna za avtomobilska podjetja, ki želijo izdelovati in izvažati svoja vozila v druge dele sveta, zlasti v Evropo in Ameriko.
Druga težava v Aziji je nenehno grozeča trgovinska vojna in napetost v trgovinskih odnosih med Kitajsko ter zahodnimi državami, zlasti ZDA. Avtomobilska podjetja se zato trudijo diverzificirati svoje proizvodne zmogljivosti in zmanjšati odvisnost od ene države. Vietnam z relativno politično stabilnostjo in manj konfliktov je tako postal varnejša alternativa Kitajski. In ne nazadnje - vietnamski trg vsekakor ni zanemarljiv, saj ima približno 100 milijonov prebivalcev. Poleg tega lokalna vlada aktivno vlaga v infrastrukturo, gradnjo cest in pristanišč, ki izboljšujejo logistiko in distribucijo. Z različnimi naložbenimi spodbudami podpira tudi razvoj avtomobilskega sektorja.
Vietnam tako počasi, a zanesljivo postaja eno novih središč avtomobilske industrije. Po drugi strani se Kitajska sooča s številnimi izzivi, predvsem zaradi že omenjenih trgovinskih sporov in naraščajočih proizvodnih stroškov. Ta dinamika kaže, da bo Vietnam v prihodnjih letih še naprej rasel in bo postopoma postal pomemben del globalne dobavne verige.