Avto.info

Osnovna šola elektromobilnosti

Kako do lastne polnilnice za električni avtomobil?

Na kaj vse morate pomisliti, preden kupite električni avto? Kaj vam sporoča podatek o moči polnilnice v kW? Kaj morate vedeti pred vgradnjo polnilnice? Odgovarjamo na najpogostejša vprašanja voznikov, ki razmišljajo o nakupu električnega vozila.

Avtor: Robert Potočnik / Foto: arhiv AF
Torek, 20. december 2022

Elektromobilnost za razliko od klasične, torej bencinske ali dizelske, zahteva kar nekaj prilagajanja. Da bi bilo tega čim manj, je za polnjenje priključnega hibrida in električnega avtomobila, smiselno ali celo nujno vgraditi domačo polnilnico. Tudi to pa ni vselej enostaven postopek, saj zahteva različne posege in stroške. Na podlagi nekaj primerov vam pojasnjujemo, kaj vas čaka in koliko vas bo to stalo.

Imeli bi električni avto, kaj zdaj?

Odločili ste se, da bo vaš prvi ali drugi avto v družini električni ali priključni hibrid. Preden ste sprejeli to odločitev, ste natančno izračunali, kaj to za vas pomeni. Torej kakšne so vaše dnevne potrebe po številu prevoženih kilometrov in tipu ceste. Če dnevno prevozite 100 kilometrov v službo in nazaj ter po opravkih, je izbira sodobnega električnega avta lahko smiselna rešitev. Ti namreč uradno ponujajo že 300 in več kilometrov dosega, v praksi pa vsaj 200. Avto boste torej polnili vsake dva dni.

Blizu je javna polnilnica, ampak …

Do sem je vse jasno. Problem pa nastane, ko načrtujete lokacijo polnjenja. Kljub gosti poselitvi javnih polnilnic, te prinašajo svoje slabosti. Denimo oddaljenost in zasedenost. Tudi če je polnilnica oddaljena 300 ali 400 metrov, se boste morali polnjenju prilagajati. Predstavljajte si, da morate v nalivu polniti avto in je priključek zaseden, vi pa ne veste, kdaj ga bo uporabnik sprostil. Zato je daleč najboljša in tudi najudobnejša možnost vgradnja lastne polnilnice na domačem naslovu.

Koliko stanejo domače, kakšna je razlika?

Njihova ponudba je danes že precej velika, cene segajo od 300, 400, do približno 1.300 evrov. Razlika med njimi je v moči polnjenja in elektroniki, ki je vanje vgrajena. Priporočamo moč polnjenja vsaj 11 kW in še napravo load quard, ki se vgradi v glavno hišno omarico. Ta preprečuje izpad elektrike, če bodo varovalke zaradi prevelikega števila porabnikov (avto, toplotna črpalka, mikser …) preobremenjene.

Kaj pomeni podatek o moči v kW?

Moč polnilnice je pomembna zato, ker vam omogoča maksimalno moč polnjenja. Večina električnih avtov na trgu ima 11-kW polnilec, nekateri pa celo 22-kW polnilec na izmenični tok. Nujna je torej vsaj 11- ali 22-kW polnilnica, razlike v ceni pa niso velike, zato vzemite močnejšo.

Kako hitro bom polnil, ni odvisno zgolj od polnilnice!

Moč polnjenja določajo še ostali parametri, navzdol pa jo omeji najšibkejši člen v verigi električnega toka. Če boste na hišo namestili 22-kW polnilnico, vaš avto pa omogoča moč polnjenja 22 kW, to še ne pomeni, da boste polnili s polno močjo. Moč je odvisna od priključne moči in moči glavnih varovalk. Sodobne hiše imajo običajno trifazni tok 3 x 25 amperov, kar pomeni približno pet kilovatov na fazo oziroma skupno moč 15 kilovatov. Polno moč polnjenja boste dosegli le pri varovalkah 3 x 32 amperov, kar bo v fiksnem delu, ne pri porabi, dvignilo vaš račun za elektriko. Priključni hibridi se polnijo še počasneje, s 3,6, 6,6 ali največ 7,2 kilovata. Imajo pa manjšo baterijo z manjšim dosegom. Passat GTE ima, denimo, 13-kWh baterijo, polni se z močjo 3,6 kilovate, torej boste do 100 odstotkov potrebovali približno štiri ure.

Ker ima večina e-avtov 11-kW polnilec, bo moč varovalk 3 x 25 amperov zadoščala. To pomeni, da boste 50-kWh baterijo napolnili v dobrih petih urah. Čez noč torej z lahkoto!

Koliko gre v baterijo, kako računamo čas polnjenja?

Zakaj v dobrih petih urah, če je moč polnjenja 11 kW, baterija pa ima kapaciteto 50 kWh? Ker se baterija s polno močjo polni le do nekje 60 odstotkov lastne kapacitete. Po 80 odstotkih se moč in zato čas polnjenja več kot prepolovi, zato boste zadnjih 20 odstotkov baterije polnili toliko časa kot prvih 40 ali 50 odstotkov. Moč polnjenja ob tem ni nikoli stalna, ampak niha zaradi različnih dejavnikov. Najpogostejša sta nihanje toka v omrežju in nizke temperature. Še glede kapacitete. 50-kWh bruto kapaciteta baterije pomeni, da je uporabna vrednost le približno 45 kWh. Ta podatek je pomembenm ko računate porabo in doseg.

Vgradnja polnilnice: najlažje je v novogradnji

Seveda je vgradnja polnilnice najlažja v novogradnji, pa še takrat jo morate pravočasno predvideti in poskrbeti za predpripravo vgradnje. Pri novogradnji je potrebno že v fazi načrtovanja hiše predvideti mesto polnilnice. Najbolje, da je ta blizu parkirišča na steni lope ali hiše, da boste lahko s kablom dosegli prednji ali/in stranski del avtomobila, kjer je nameščen vtikač. Avtomobile boste najbrž menjali, položaja polnilnice pa ne, zato imejte v mislih obe možnosti. Ko boste zrisali elektroinštalacije, v glavni omarici predvidite še prostor za zgoraj omenjeno napravo load quard in potegnite cev do mesta, kjer bo polnilnica. Skozi to cev bo električar potegnil kabel za polnilnico, ta naj bo vsaj 5-žilni 6m2. Za 15 metrov kabla boste odšteli približno 100 evrov.

Zatakne se v stari hiši

To je najlažji del. Kaj pa, če živite v starejši hiši? V tem primeru se boste morali »vreči« v stroške in razkopati elektroinštalacije od glavne elektro omarice do mesta, kjer bo nameščena polnilnica. Kakšni bodo ti stroški, vam bo najlažje pojasnil električar ali prodajalec električnega avtomobila. Ti trdijo, da imajo to znanje. Velja preveriti, ali je to res.

Še bolj pa v stanovanju v bloku …

Najtežja naloga pa vas čaka, če živite v bloku. V skupni garaži morda imate nekaj polnilnic, a teh ne smete uporabljati, ker se porabljena elektrika obračuna vsem stanovalcem. Zato je potreben dodaten poseg, izdelava razvoda elektrike do vašega polnilnega mesta in vgradnja ločenega števca, ki bo odčitaval in le vam zaračunaval porabljeno elektriko.

V primeru, da pred blokom ni lastniških parkirnih mest (ta so po navadi v garažah), pa boste za vgradnjo polnilnice poleg ločenega števca ali daljinskega odčitavanja porabe, potrebovali še soglasje etažnih lastnikov za vgradnjo polnilnice in tudi za parkiranje. Ko boste polnili, si boste namreč prilastili parkirno mesto, ki je v lasti vseh. Če se s tem strinjajo vsi, težav ne bo. Če pa ne, bo parkirno mesto lahko pogosto zaparkirano, polnilnica pa, za vas, nedostopna.

Oddaj komentar

Test sistemov za pomoč vozniku: tesla naravnost skozi lažni zid, lexus se je ustavil kot profesionalec

Teslina odločitev, da avtomobilov ne bodo opremili s senzorji lidar je zelo kontrov
Novice

VW je zgodbo družinskega 7-sedežnika spisal na novo

Najnovejši Volkswagnov model je na slovenskih cestah verjetno tudi najbolj vsestran
Novice

Kaj ženske ljubijo

Strokovna žirija 82 avtomobilskih novinark iz 55 držav je tudi letos izbirala avto
Novice

To je dokončna električna reinkarnacija turbo legende

Električna dirkaška zverina, ki ji bo dovoljeno tudi na cesto, sloni na aluminijas
Novice

To je BMW-jeva nova popolnoma električna trojka

Novi limuzinski i3, zasnovan na platformi neue klasse, bo prispel na trg predvidoma
Novice

CLA teče tretji krog

Novi CLA je že tretja generacija tega Mercedesovega modela, ki sicer ohranja osnovn
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.