Podjetje Nikola
Nikola je bankrotiral. Predstavili so revolucionaren električni tovornjak, vse je bila laž
Leta 2019 je bila tržna kapitalizacija start-upa 29 milijard dolarjev, kar je bilo več od tržne vrednosti Forda v istem obdobju.
Petek, 21. februar 2025
Nikola je bil svoj čas eden izmed najbolj perspektivnih start-upov, saj je bil med investitorji pred nekaj leti zelo vroča "roba". Na svojem vrhuncu leta 2019 je bila tržna kapitalizacija zagonskega podjetja kar 29 milijard dolarjev – več kot tržna vrednost Forda v istem obdobju. Pa vendar je Ford takrat proizvedel skoraj 6 milijonov avtomobilov letno, Nikola pa niti enega.
In kaj je tako očaralo vlagatelje? Ustanovitelj podjetja Trevor Milton je že pred Teslo obljubljal električni tovornjak z izjemnim dosegom. Podjetje ga je naposled tudi pokazalo, videti je bilo, da je dokončan. Le da to sploh ni bilo res. Milton je lagal vlagateljem in predstavil tovornjak s tehnologijami, ki jih v njem ni bilo ali niso delovale. Leta 2022 ga je ameriško sodišče spoznalo za krivega večkratnih goljufij in namernega zavajanja vlagateljev o tehnološkem napredku razvoja električnega tovornjaka nikola one. Med drugim je trdil, da je njegovo podjetje razvilo revolucionarne baterije, ki jih je dejansko kupil od tretje osebe. Prav tako naj bi večkrat zavajal o tehnični naprednosti razvoja tovornjaka in ga predstavljal kot delujočega v času, ko ni bil sposoben vožnje. To mu je lani prineslo štiri leta zapora.
Podjetje se je po tej aferi in pod novim vodstvom nato lotilo proizvodnje učinkovitega električnega tovornjaka. Nekaj časa je celo kazalo, da bo kos izjemno slabi situaciji. Izdelali so tovornjak (na osnovi iveca) z imenom nikola tre in do konca leta 2023 so prodali več kot 200 primerkov, lani pa so prodali še 112 tovornjakov na vodikov pogon. Hkrati so začeli graditi tudi lastno mrežo vodikovih polnilnic.
V drugi polovici leta 2023 so se električni tovornjaki nenadoma začeli vžigati. Tako pogosto, da so celo javno izrazili sum sabotaže. Takrat je podjetje Nikola v želji po okrevanju že poslovalo transparentno in je vse tovornjake, ki jih je prodalo, odpoklicalo in jih pregledalo. Na njihovem parkirišču je nenadoma zagorel že pregledan tovornjak, ki naj bi ga vrnili kupcu, zaradi njega pa so zagoreli še drugi. Podjetje je pozneje podalo še eno izjavo, v kateri so priznali, da težava skoraj zagotovo ni v "zlonamernih dejavnostih", temveč v njihovi tehnologiji.
In to je bil začetek konca. Po vrsti škandalov in goljufij jim ni uspelo povrniti zaupanja vlagateljev, denarja je hitro zmanjkovalo, zato je podjetje nedavno vložilo zahtevo za stečaj in bo skušalo prodati vse ali večino svojega premoženja. Tako se bliža konec projekta, nekoč imenovanega "druga Tesla".