Poročilo New York Timesa
Primer Big Brotherja: Ko avtomobilski proizvajalci zavarovalnicam prodajajo podatke o načinu vožnje
Poročilo časopisa New York Times razkriva, da lahko zavarovalnice ugotovijo, kdaj močno zavirate, hitro pospešujete ali prehitevate, in lahko te informacije obrnejo proti vam.
Torek, 12. marec 2024
Sodobna povezana vozila so prava zakladnica podatkov in nekatere od teh informacij se v ZDA že uporabljajo za določanje zavarovalnih premij voznikov. Zaskrbljujoč je podatek, da se lahko podatki o voznikih uporabljajo, ne glede na to, ali se lastniki tega zavedajo ali ne, najbolj pogosto prek aplikacij, ki so jih ustvarili proizvajalci avtomobilov.
Avtomobilski proizvajalci namreč ponujajo aplikacije, ki jih oglašujejo kot orodja za izboljšanje varnosti vožnje in ki uporabnike nagrajujejo s točkami za zgledno vožnjo. Vendar pa podjetja, kot je GM, podatke, zbrane z aplikacijami (denimo OnStar Smart Driver), prodajajo podjetjem za posredovanje podatkov, zavarovalnice pa jih nato uporabljajo za določanje cen. Anonimni vir, ki je delal pri avtomobilskem proizvajalcu v Detroitu, je za New York Times povedal, da so letni prihodki iz tega programa "nekaj milijonov dolarjev".
Zavarovalnice lastniku cadillaca zavrnile kritje
Potrošniki, s katerimi so govorili novinarji New York Timesa, so povedali, da se niso zavedali, da se njihovi podatki delijo z zavarovalnicami. Lastnik cadillaca na Floridi je denimo povedal, da mu je zavarovanje zavrnilo kar sedem zavarovalnic, nazadnje pa je izvedel, da je njegovo vozilo zabeležilo veliko primerov sunkovitega zaviranja in pospeševanja ter nekaj prekoračitev hitrosti. "Ne poznam definicije močnega zaviranja. Glava mojega sopotnika ni udarila ob armaturno ploščo," je dejal lastnik. "Enako velja za pospeševanje. Nisem se odlepil od tal. Nisem prepričan, kako avtomobil to definira. Menim, da ne vozim agresivno ali nevarno." Zaskrbljujoče je, da voznik ni vedel za obstoj funkcije OnStar Smart Driver, nikoli je ni videl v svoji aplikaciji MyCadillac in ni našel nobenega dokaza, da se je vanjo prijavil pri prodajalcu.
GM priznava, vendar trdi, da pridobijo dovoljenje
General Motors je časniku New York Times priznal, da s posredniki podatkov deli "izbrane podatke" o zaviranju, pospeševanju in hitrosti nad 80 km/h ter času vožnje, vendar so opozorili, da se morajo stranke strinjati z deljenjem svojih podatkov, ko podpišejo pogodbo.
Podjetje GM sicer ni edino. Tudi drugi avtomobilski proizvajalci, kot so Kia, Mitsubishi, Hyundai, Honda in Acura, imajo aplikacije za povratne informacije o voznikih in delijo podatke s posredniki. Prav tako pravijo, da se podatki delijo samo v primeru, da se voznik s tem strinja, vendar so v primeru Honde informacije o tem, za kaj se podatki uporabljajo, zakopane v dokumentu s pogoji in določili, ki obsegajo 2.000 besed (v ZDA).
Nekatere blagovne znamke zahtevajo izrecno soglasje
Treba je poudariti, da to ne pomeni, da se vsi avtomobilski proizvajalci poslužujejo goljufivih praks - Kia pravi, da od lastnikov zahteva dodatno izrecno soglasje, Subaru pa, da podatke o prevoženih kilometrih deli le s posredniki podatkov. Vseeno pa je dejstvo, da veliko voznikov ne ve, kateri podatki se zbirajo, milo rečeno zaskrbljujoče.
Prejšnji mesec je senator Edward Markey iz Massachusettsa pozval zvezno komisijo za trgovino, naj razišče zbiranje podatkov voznikov.