Avto.info

LeTourneau TC-497

Terenec, ki ga je bilo mogoče videti celo iz vesolja!

Zgodba orjaških terenskih vlakov letourneau se je začela v času hladne vojne, njen vrhunec pa je bil letourneau TC-497. Najdaljši primerek je meril skoraj 183 metrov, energijo za elektromotorje v kolesih pa so zagotavljale štiri plinske turbine. Danes je vodilno vozilo na ogled v muzeju, vagone iz aluminija so reciklirali.

Avtor: Gašper Stamač / Foto: arhiv AF
Torek, 17. september 2024

Samo predstavljajte si, da bi na cesti, ali kjer koli drugje, srečali za nogometno igrišče in pol dolgo terensko vozilo, katerega kabina se nad vami vzpenja več kot šest metrov visoko. To bi bilo lahko le eno vozilo na svetu, ki pa danes ni več v uporabi. Kmalu po tem, ko je bil ameriški vojski izročen v uporabo, so ga namreč v zgodovino poslali zmogljivi tovorni helikopterji.

Ideja za nastanek orjaškega terenca-vlaka sega v zgodnja petdeseta leta prejšnjega stoletja. Takrat je podjetje LeTourneau razvilo prvo velikansko vozilo za premagovanje najbolj neprijaznega terena. Ključna je bila kombinacija dizelskega motorja v vlogi agregata električne energije in električnega pogona. Zmogljivost prvih primerkov je pritegnila pozornost ameriške in kanadske vojske, ki sta takrat razvijali tako imenovano linijo DEW. V času hladne vojne so namreč v Severni Ameriki želeli vzpostaviti sistem postojank na odročnih delih Kanade in Aljaske, kjer bi lahko pravočasno zaznali morebitni sovjetski napad. Prav gradnja teh postojank je bila izjemno zahtevna, zato se je gigantski terenec izkazal za odličnega pomočnika.

Ker so apetiti vojske postajali vse večji, se je LeTourneau loteval vse bolj zmogljivih vozil in na koncu prišel do izjemnega modela TC-497 overland train Mk. II. Namesto Cummingsovih dizelskih motorjev so pri tej izvedbi uporabili plinske turbine. Ena je bila nameščena na »lokomotivo«, kjer je skrbela predvsem za energijo, ki jo je potreboval nadzorni center. Šlo je za 6,1 metra visoko šestkolesno vozilo s prostorom za sanitarije, velikim skupnim prostorom in spalnico s šestimi posteljami. Prostor za vse to je omogočila prav uporaba plinske turbine, ki je bila manjša in lažja, a ni bila edina. TC-497 je imel namreč štiri, od katerih so bile tri nameščene po vagonih. S tem je bila zagotovljena energija za pogon kar trimetrskih koles z vgrajenimi elektromotorji. Za pogon je lahko skrbelo vseh 54 koles, vsa so tudi zavijala, saj je le tako lahko celotna garnitura priklopnikov vozila po isti poti.

Nosilnost tega vozila je bila naravnost izjemna. Tovor je lahko tehtal do 150 ton, ki ga je brez postanka s hitrostjo do 30 km/h prepeljal največ 640 kilometrov daleč. Pravzaprav je bila dolžina vozila praktično neomejena, saj je bilo zasnovano tako, da je bilo lahko dodajati dodatne vagone z lastno pogonsko močjo. Najdaljši sestav je menda meril 183 metrov.

Kot rečeno, se je zgodba iz vesolja vidnega vozila končala precej na hitro. V šestdesetih letih je namreč hiter napredek tovornih helikopterjev pomenil, da so ti lahko enako nalogo opravili hitreje in ceneje. TC-497 so po koncu uporabe ponudili v prodajo leta 1969, pri čemer je varno zatočišče pred uničenjem dočakalo le vozilo s kabino, ki je še danes na ogled v muzeju transporta v kanadskem Whitehorsu. Ker so bili vagoni večinoma izdelani iz aluminija, so bili skoraj vsi zaradi vrednosti materiala reciklirani. Kljub neslavnemu koncu se TC-497 še danes lahko pohvali z naslovom največjega terenskega vozila v zgodovini.

Model VC-22 sno-freighter je bil izdelan leta 1955 in je kot prvo terensko vozilo iz smeri ZDA dosegel arktični ocean.

Shema sestave kolesa prikazuje vgrajen elektromotor, kar je skupaj z možnostjo zavijanja pomenilo, da je bil terenski vlak izredno natančno vodljiv.

Oddaj komentar

Test sistemov za pomoč vozniku: tesla naravnost skozi lažni zid, lexus se je ustavil kot profesionalec

Teslina odločitev, da avtomobilov ne bodo opremili s senzorji lidar je zelo kontrov
Novice

VW je zgodbo družinskega 7-sedežnika spisal na novo

Najnovejši Volkswagnov model je na slovenskih cestah verjetno tudi najbolj vsestran
Novice

Kaj ženske ljubijo

Strokovna žirija 82 avtomobilskih novinark iz 55 držav je tudi letos izbirala avto
Novice

To je dokončna električna reinkarnacija turbo legende

Električna dirkaška zverina, ki ji bo dovoljeno tudi na cesto, sloni na aluminijas
Novice

To je BMW-jeva nova popolnoma električna trojka

Novi limuzinski i3, zasnovan na platformi neue klasse, bo prispel na trg predvidoma
Novice

CLA teče tretji krog

Novi CLA je že tretja generacija tega Mercedesovega modela, ki sicer ohranja osnovn
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.