Avto.info

Tehnika

Luči, ki režejo temo

  • Laserske luči svetijo enkrat dlje kot led žarometi, ob tem pa porabijo tretjino manj energije
  • Najprej jih BMW kot dodatno opremo ponuja v svojem serijskem športnem hibridu i8
Avtor: Gašper Stamač / Foto: BMW
Torek, 9. september 2014

Pred nekaj več kot dvajsetimi leti se nam je zdela ksenon tehnologija žarometov prava znanstvena fantastika. Enak učinek so nekaj časa nazaj dosegle led luči, a očitno so jim dnevi v središču pozornosti šteti, saj bodo v prihodnosti glavni zvezdniki laserski žarometi. Prvi se jih je resno lotil BMW, ki jih ponuja v serijskem športniku i8, obenem pa enako tehnologijo razvija tudi Audi, a jih je za zdaj vgradil le v dirkalna vozila R18 e-tron.

Čeprav se sliši nevarno, je uporaba laserja nekoliko drugačna kot bi si morda predstavljali. Izraz laserski žarometi ni povsem pravi, saj cestišča ne osvetljuje strnjen laserski svetlobni curek, ampak je žarek usmerjen v posebno lečo, ki je prevlečena s fluorescentnim fosforjem, ta pa svetlobo razprši in spremeni njeno barvo. Modrikasto svetlobo laserja rumeni fosfor spremeni v briljantno belo luč, ki zmore svetiti s kar 344 luksi. Za primerjavo: led luči svetijo s 180, ksenonske s 120, klasične halogenke pa s 100 luksi. Svetloba novih luči je monokromatska, kar pomeni, da ima le eno valovno dolžino in je zaradi tega intenzivnejša. Še posebej se to pozna pri dolžini svetlobnega snopa, ki pri laserski luči znaša kar 600 metrov – enkrat več kot zmore avtomobilski led žaromet.

Ko omenimo laser, veliko ljudi pomisli na smrtonosno orožje, ki je grozilo Jamesu Bondu v filmu Goldfinger, a v resnici gre za uporabniku prijazno vrhunsko tehnologijo.



Led luči so do sedaj sicer veljale za najbolj varčno alternativo običajnim halogenskim žarnicam, od sedaj pa ta naziv pripada laserskim, ki imajo dovolj le tri laserske diode s skupno močjo desetih vatov. To vseeno ne pomeni, da takšnega žarometa ni treba hladiti, a je za to potreben precej manjši ventilator, predvsem za preprečevanje nabiranja kondenzacije. V primerjavi z dosedanjimi žarometi bodo laserski lahko občutno manjši, s čimer bodo prihranili pri masi vozila. Samo površina reflektorja, ki razprši svetlobo, je s sedanjih devetih centimetrov zmanjšana na le tri. Novost pa zna prinesti velike spremembe tudi pri oblikovanju vozil, saj velikost samega žarometa ne bo postavljala omejitev.

Pri BMW-ju poudarjajo, da je ena od prednosti tega žarometa tudi barvna temperatura svetlobe. Običajna dnevna je ocenjena na približno 6.500 Kelvinov, medtem ko pri laserskih žarometih sveti z zelo podobnimi 5.500 do 6.000 Kelvini.

Tako kot ksenonski in led žarometi pred njimi, so tudi laserski za zdaj rezervirani za vozila visokega razreda. Zagotovo pa bo počasi in z razvojem ta tehnologija pronicala tudi v bolj ljudske avtomobile. A ne povsod po svetu, saj je v ZDA zakonsko predpisana največja svetilnost le 128 luksov, zaradi česar so ti žarometi praktično neuporabni in najverjetneje tam sploh ne bodo naprodaj.

 

Oddaj komentar

Tako je videti notranjost motorja, če nalijete preveč olja

Motorji z notranjim zgorevanjem potrebujejo olje - imajo namreč veliko gibljivih de
Novice

Xiaomijeva tovarna lahko model SU7 izdela v samo 76 sekundah!

Proizvajalec pametnih telefonov in po novem tudi avtomobilov, Xiaomi, izdeluje svoj
Novice

Le za bogate izbrance: milijarder 'odrezal' hrib in zgradil zasebno dirkališče na ravni formule 1

Na Japonskem so lani zgradili prvo zasebno dirkališče. Zasnoval jo je Hermans Tilk
Novice

Sedem stvari, ki jih morate vedeti o AdBlue

Sredstvo AdBlue danes potrebuje vsak nov dizelski avtomobil. Če ga še nikoli niste
Novice

Renault v nezavidljivem položaju skuša rešiti posel

Skupina Renault se je znašla v neprijetni situaciji, saj je z Rusijo poslovno močn
Novice

E-mini s kitajskim potnim listom

V resnici se bo trivratni mini razcepil na dve različici, klasično in električno.
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.