Avto.info

Tehnika

Zaviranje z enim prstom

  • Električne parkirne zavore so varne in udobne, a jih moramo znati uporabljati
  • Zavore, ki nam omogočajo varno parkiranje brez truda, "praznujejo" 10 let
  • Razkrivamo razlike in skrivnosti dveh glavnih sistemov novodobnih parkirnih zavor
Avtor: Borut Fakin, R.B. / Foto: QRT, arhiv AF
Četrtek, 2. januar 2014

Vse več sodobnih avtomobilov v serijski ali dodatni opremi ponuja električno parkirno zavoro. Ugotavljali smo, kakšne so prednosti in slabosti novih tehničnih rešitev. Uporaba novih parkirnih zavor, ki so bile prvič predstavljene v lancii thesis ter v renaultu vel satisu, se vztrajno širi tudi med avtomobile nižjih razredov. V bližnji prihodnosti bodo z njimi opremljeni tudi mestni malčki, leta 2015 pa že 20 odstotkov vseh evropskih avtomobilov.

Električne parkirne zavore se v osnovi delijo v dve skupini. V prvo sodijo tiste, ki imajo elektromehanski mehanizem, ki aktivira čeljusti kolutnih zavor. Pri drugih pa elektromotor, podobno kot klasična ročna zavora, napne jeklene vrvi, ki povsem mehansko aktivirajo zadnje zavore. Takšen sistem je bil najprej uporabljen pri vel satisu ter pri nekaterih drugih francoskih avtomobilih, nato pa še pri fordih, oplih in land roverjih.

Za učinkovito blokiranje avtomobila na klancu z velikim naklonom klasična ročna zavora zahteva kar nekaj napora, medtem ko je pri električni dovolj pritisk na stikalo.



Sistem z elektromehanskimi sprožilci v zavornih čeljustih, ki je bil prvič uporabljen pri lancii thesis, je najbolj razširjen predvsem pri nemških modelih srednjega in višjega razreda.

V obeh primerih električna parkirna zavora ponuja številne prednosti. Najbolj očitna je gotovo več prostora na sredinskem grebenu, saj ročico nadomesti majhno stikalo. Velika razlika je tudi v delovanju. Pri nekaterih modelih krmilna elektronika skrbi, da se zavora samodejno aktivira, ko ugasnemo motor, in popusti ob speljevanju ter s tem pozitivno vpliva na varnost in udobje. Aktivacija zavore lahko deluje tudi v povezavi z odpiranjem voznikovih vrat in s tem onemogoči neželene in nevarne premike avtomobila. V obeh primerih zagotavlja mirovanje avtomobila na klancih (normativi določajo 18-odstotni naklon), pri čemer so proizvajalci še bolj strogi. Polno obtežena lancia thesis se ni smela premakniti na klancu s 30-odstotnim naklonom. Čeprav se to morda ne zdi tako pomembno, je potrebno poudariti, da se zaradi nepravilne uporabe parkirne zavore še danes dogajajo nesreče, pri katerih se avtomobili nenadzorovano odpeljejo po klancu. Številni vozniki parkirne zavore enostavno ne aktivirajo, zato je samodejni mehanizem na tem področju gotovo dobrodošel.

V primeru prekinitve toka je pri sistemu z napenjanjem jeklenih vrvi možna mehanska sprostitev zavore, pri sprožilcih v čeljustih pa je potreben nov akumulator.



Poleg tega klasična parkirna zavora, ki deluje zgolj na zadnji kolesi, pri zaviranju v sili omogoča manjše pojemke v primerjavi z električno, ki prek sistemov ABS in ESP deluje na vsa štiri kolesa in s tem zagotavlja učinkovitejše zaviranje. Nekateri avtomobili s samodejnim menjalnikom omogočajo tudi samodejno aktivacijo parkirne zavore ob postankih pred semaforji ter samodejno sprostitev ob pritisku na plin.

Če povzamemo, je električna zavora (z izjemo okvar) udobna in učinkovita, a le, če jo znamo pravilno uporabljati. To je pomembno zlasti v zadnjem času, ko skoraj nihče več ne bere priloženih navodil (za podroben opis sistema je potrebnih približno 10 strani). Zato le redki vedo, da se lahko z dvojnim potegom stikala (ali s podaljšanim potegom le-tega) zavora aktivira z večjo močjo. Še manj uporabnikov ve, kako deaktivirati zavoro z napenjalci jeklenih vrvi v primeru okvare. Pri sistemu z integriranimi sprožilci pa v primeru prekinitve električnega toka avtomobil žal ostane blokiran, zagato lahko reši le nov akumulator.


Napenjanje mišic ni potrebno

Homologacijski predpisi določajo, da mora parkirna zavora zadržati polno obteženo vozilo na klancu z 18-odstotnim naklonom in ob ročnem potegu zahtevati največ 400 Newtonov (40,8 kg), oziroma 500 Newtonov v primeru nožne aktivacije. Preizkusili smo tri vozila na klancih z naklonom 20 in 30 odstotkov. Pri kii venga, ki je opremljena s štirimi kolutnimi zavorami ter s klasično ročno zavoro, je bila na 20-odstotnem klancu potrebna sila 20,4 kg, medtem ko je na 30-odstotnem klancu le-ta narasla na 25,2 kg. Ford B-max z bobnastimi zadnjimi zavorami je na 20-odstotnem klancu zahteval 25,3 kg, na 30-odstotnem pa 40,7 kg. Za blokiranje opel merive z električno parkirno zavoro pa je zadostoval preprost pritisk na gumb.

Oddaj komentar

Test sistemov za pomoč vozniku: tesla naravnost skozi lažni zid, lexus se je ustavil kot profesionalec

Teslina odločitev, da avtomobilov ne bodo opremili s senzorji lidar je zelo kontrov
Novice

VW je zgodbo družinskega 7-sedežnika spisal na novo

Najnovejši Volkswagnov model je na slovenskih cestah verjetno tudi najbolj vsestran
Novice

Kaj ženske ljubijo

Strokovna žirija 82 avtomobilskih novinark iz 55 držav je tudi letos izbirala avto
Novice

To je dokončna električna reinkarnacija turbo legende

Električna dirkaška zverina, ki ji bo dovoljeno tudi na cesto, sloni na aluminijas
Novice

To je BMW-jeva nova popolnoma električna trojka

Novi limuzinski i3, zasnovan na platformi neue klasse, bo prispel na trg predvidoma
Novice

CLA teče tretji krog

Novi CLA je že tretja generacija tega Mercedesovega modela, ki sicer ohranja osnovn
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.