Tehnika
Po sledeh formule 1
- Sodobni 1,6-litrski turbodizel s pomočjo dveh turbin zmore kar 118 kW (160 KM)
- Kljub razmeroma skromni prostornini bo poganjal tudi novi generaciji lagune in espacea
Četrtek, 17. april 2014
Danes se trendu zmanjševanja ne more izogniti prav noben avtomobilski proizvajalec. Zdi se, da so lekcijo 'downsizinga' večinoma že osvojili, vsi pa ga vseeno ne znajo povezati s konceptom užitka v vožnji. Renault je na dilemo odgovoril s svojim najnovejšim turbodizlom, ki združuje odlične zmogljivosti in varčnost.
Lani so pri Renaultu in Nissanu predstavili modele z najnovejšim 1,6-litrskim turbodizelskim motorjem, ki zmore 96 kilovatov (130 KM) in je zapolnil vrzel med 1,5- ter 2,0-litrskima motorjema. Z novo različico pa so nakazali, da bi lahko ne le dopolnil, ampak kar povsem nadomestil štiri decilitre večjega brata. Novinec zmore 118 kilovatov (160 KM) največje moči pri 4000 vrtljajih, največji navor pa pri 1750 vrtljajih znaša 380 Nm. Zavidljiv rezultat so dosegli z uporabo dveh turbopolnilnikov,
kar sicer ni novost, saj poznamo tudi turbodizle s tremi turbinami. Novost pa je, da se takšna tehnologija uporablja v majhnem in cenovno sprejemljivem motorju.
Pri Renaultu pravijo, da so uporabili kar nekaj znanja in trikov, ki jim bodo služili tudi pri letošnjem enako velikem turbo motorju v formuli 1.
Motor ima torej dva zaporedno nameščena turbo polnilnika, od katerih prvi z zelo majhno vztrajnostjo zagotavlja ugoden navor že pri nizkih vrtljajih. Gre za lastnost motorja, ki je uporabna predvsem pri speljevanju in pospeševanju, ko je pomembna hitra odzivnost na pritisk na plin. Pri višjih vrtljajih posebni loputi preusmerita zrak od prvega k drugemu turbo polnilniku, čigar naloga je zagotavljanje čim večje moči. Ta je torej tisti, ki nosi zasluge za zavidljivo razmerje med močjo in
prostornino motorja, ki znaša kar 74 kilovatov/liter.
Obljubljeni 25-odstotni prihranek pri porabi, če motor primerjamo z aktualnim dvolitrskim izdelkom Renaulta, so dosegli še z nekaterimi drugimi rešitvami. Sistem za vbrizgavanje goriva deluje pod tlakom 1.800 barov, vgrajen ima tudi filter dušikovih oksidov in sistem regeneracije filtra trdnih delcev, nekaj kapljic goriva pa prihrani še sistem start/stop. Končni rezultat je dosežena norma Euro 6, ki prihaja v veljavo prihodnje leto.
Novi motor dosega izjemno veliko razmerje med močjo in prostornino, ki znaša kar 74 kilovatov na liter.
Kateri avtomobil bo kot prvi dobil novi motor, pri Renaultu še niso povedali, pravijo pa, da bo zagotovo poganjal prihajajoča vozila segmentov D in E. To pomeni, da bo vgrajen v novi generaciji espacea in lagune.
ZNANJE IZ F1
Tudi dirkalniki formule 1 imajo podobne tegobe kot serijski avtomobili, saj tam prav tako velja pravilo zmanjševanja. Pri načrtovanju 1,6-litrskega dirkalnega motorja so se marsičesa naučili in svoje znanje s področja hlajenja in zmanjševanja trenja posredovali tudi snovalcem tega turbodizelskega motorja. Nov sistem prečnega pretoka hladilne tekočine omogoča hitrejše in učinkovitejše hlajenje zgorevalnega prostora. Batni obročki, ki imajo v prerezu obliko črke U, so zelo prožni in se
prilagajajo spremembam oblike sten valja. Te so posledica nihanj temperature in tlaka ter tako poskrbijo za optimalen kompromis med učinkovitostjo in trenjem. Prav tako trenje zmanjšuje posebna prevleka iz amorfnega ogljika DLC na odmikačih ventilov.