Tehnika
Vse več jih bo
Razvoj avtomobilizma vse bolj nakazuje, da se bodo ročni menjalniki kmalu znašli v manjšini in primat prepustili avtomatiki.
Sreda, 27. december 2017
Marsikje po svetu so samodejni menjalniki že dolgo pojem avtomobilizma, medtem ko na stari celini večina še vedno prisega na ročne menjalnike. Tako je vsaj veljalo do nedavnega, a se trend zelo hitro obrača.
Zakaj šele zdaj?
Prav zanimivo je, da so samodejni menjalniki pri nas tako dolgo veljali za slabšo izbiro. Res je, da pred časom počasni menjalniki z le tremi stopnjami prenosa niso bili ravno tehnološki biseri. Krivi so bili za zelo visoko porabo goriva, ponujali pa niso prav nič dinamike. Lahko bi rekli, da je prava prelomnica prišla šele leta 2003 z uvedbo menjalnikov z dvojno sklopko (DSG). Ti so dvomljivce prepričali predvsem z izjemno hitrostjo delovanja, posledično pa so ljudje postali bolj odprti tudi
za ostale tipe avtomatikov.
Prihodnost jim je naklonjena
Ne glede na to, ali so nam samodejni menjalniki všeč, je njihova prihodnost zagotovljena, saj so neposredno vezani na hibridno tehnologijo. Hibrida brez avtomatike namreč ni, prav tako je ročni menjalnik neuporaben pri popolnoma električnih avtomobilih. Tehnološka izpopolnjenost in izjemna hitrost delovanja pomenita, da so prevladali v svetu športnih avtomobilov. Konec koncev danes ne morete več kupiti novega ferrarija z ročnim menjalnikom.
Obstajajo tudi cenovno dostopnejši
Za povprečen samodejni menjalnik je treba doplačati med enim in dvema tisočakoma. Znesek je zmeren, če gre za avtomobil srednjega razreda, pri cenejših modelih pa takšno doplačilo predstavlja že velik del celotne kupnine. Zato je za tovrstne avtomobile bolj primeren robotiziran menjalnik, ki je v osnovi običajen ročni menjalnik, le da elektronika poskrbi za vodenje sklopke. Praviloma so ti menjalniki počasnejši in manj odzivni, a so doplačila zanje občutno manjša, ponekod le 500 evrov. V
rubriko cenejših in prav tako pomanjkljivih po zmogljivosti spadajo tudi brezstopenjski ali menjalniki CVT. Ti so še posebej priljubljeni pri hibridih, zaradi kompaktne zasnove pa so dostikrat v ponudbi pri manjših avtomobilih. Njihova pomanjkljivost sta razmeroma slaba odzivnost in hrup pri odločnejšem pospeševanju, a so nekateri sodobnejši izdelki te težave že odpravili.
Ne le za avtomobile
Lahko bi rekli, da se, podobno kot v avtomobilizmu, a vseeno s precej manjšo hitrostjo, samodejni menjalniki pojavljajo tudi v motociklizmu. Kompaktnost in hitro delovanje so razlogi, da imajo v drugačnem svetu sploh možnosti, zagotovo pa so tudi na dvokolesnikih uporabniki, ki si želijo tovrstne avtomatike. Najbolj resno so se zadeve lotili pri Hondi, kjer uporabljajo precej zapleten menjalnik z dvojno sklopko, sicer pa je bolj priljubljena izbira menjalnik CVT, ki ga množično uporabljajo
pri skuterjih.
V povezavi s sodobnimi asistenčnimi pripomočki
Samodejni menjalniki postajajo vse bolj pomemben del opreme, ne le zaradi novih pogonskih alternativ, temveč tudi v povezavi z asistenčnimi sistemi. S končnim ciljem avtonomne vožnje brez njih zagotovo ne bo šlo več.