Avto.info

Tehnika

Start/stop in turbo: slaba kombinacija?

  • Sistem start/stop je poleg prihranka pri porabi prinesel tudi potencialne težave s turbinami
  • Turbopolnilnik je najbolj na udaru pri mestni vožnji, posebej če je vožnja bolj dinamična
Avtor: Gašper Stamač / Foto: arhiv AF
Torek, 21. oktober 2014

Od leta 2008, ko so pri Volkswagnu prenehali s proizvodnjo 1.9 SDI, izdelujejo dizelske motorje le še v kombinaciji s turbopolnilnikom. Podobno je tudi s sodobnimi bencinarji, kar je posledica trenda 'downsizinga'. Motivacija za to je zmanjševanje porabe goriva oziroma emisij škodljivih plinov, še posebej v kombinaciji z neposrednim vbrizgom goriva. Eden ključnih in vse bolj pogostih je sistem za samodejno ugašanje in zagon motorja ob krajših postankih, imenovan start/stop.

Poskusno so ga vgradili leta 1994 v model VW golf ecomatic, deloval pa je po preprostem konceptu, da se motor ugasne, ko voznik prestavi v prosti tek in sprosti stopalko sklopke. Ko sklopko zopet aktivira, se motor samodejno zopet zažene.

Prvi sistemi start/stop so bili nameščeni na motorje, ki temu v osnovi niso bili prilagojeni in so zato lahko utrpeli tudi kakšen neželen stranski učinek.

 

Start/stop ima pozitivne lastnosti, a obstaja tudi druga plat medalje. Ne bomo se ukvarjali s porabljenim gorivom, ki je potrebno za ponoven zagon motorja, kar nekoliko izniči prihranek ugašanja. Večja težava je v turbopolnilniku, ki se segreva na izredno visoke temperature – pri dizelskih do 950, bencinski pa celo na več kot 1000 stopinj Celzija. Ugašanje motorja zaustavi pretok olja, ki služi za mazanje in hlajenje. To olje tako ostane ujeto v oljnih kanalih, kjer v hipu izgori (karbonizira). Zaradi tega je kasneje mazanje slabše oziroma ni mogoče, visoke temperature pa lahko povzročijo ukrivljenje gredi turbine.

Prvi simptom težav s turbino je značilno žvižganje turbine, kar je znak izrabljenih ležajev. To je posledica pomanjkanja mazanja, v hujših primerih pa zaradi toplotnega šoka, ki je lahko posledica ugašanja motorja, povzroči tudi ukrivljeno gred. V tem primeru je treba turbino popraviti, največkrat pa kar zamenjati.

Sistem start/stop varčuje z gorivom, vsako ugašanje in zagon pa po drugi strani povečujeta mehansko in toplotno obremenitev. Zaradi tega imajo ti avtomobili nameščen zmogljivejši zaganjalnik in električno napeljavo, vgrajen pa je tudi akumulator z večjo kapaciteto. Resno težavo povzročanja škode turbopolnilniku so začeli reševati šele v zadnjem času, predvsem pri povsem novih motorjih, ki start/stop tehnologijo pri razvoju že upoštevajo.

Takšen primer je Fordov litrski trivaljnik, kjer so inženirji hlajenje zagotovili z dodatno električno črpalko. Deluje le po potrebi, in sicer takrat, ko temperatura hladilne tekočine preseže kritično vrednost. To se lahko zgodi, ko motor deluje pri večjih obremenitvah in se takoj zatem ugasne. Nadzorni modul PCM (powertrain control module) takrat zažene električno črpalko, katere hladilna tekočina potuje do ohišja turbinskega polnilnika. Črpalka potem pri ugasnjenem motorju deluje, dokler je to potrebno.

Hočemo ali ne, start/stop bo postal stalnica sodobnih avtomobilskih motorjev in kaže, da bodo tudi škodljivi učinki na turbopolnilnike sčasoma odpravljeni. Za sedaj pa velja previdnost predvsem pri nakupu rabljenih vozil, kjer so proizvajalci v imenu zniževanja CO2 spregledali nekatere škodljive stranske učinke.

Xiaomijeva tovarna lahko model SU7 izdela v samo 76 sekundah!

Proizvajalec pametnih telefonov in po novem tudi avtomobilov, Xiaomi, izdeluje svoj
Novice

Le za bogate izbrance: milijarder 'odrezal' hrib in zgradil zasebno dirkališče na ravni formule 1

Na Japonskem so lani zgradili prvo zasebno dirkališče. Zasnoval jo je Hermans Tilk
Novice

Dizelski motor je mrtev! Po 45 letih je veliki proizvajalec sprejel najtežjo odločitev doslej

Volvo je pravkar izdelal svoj zadnji avtomobil z dizelskim motorjem. Znamka v lasti
Novice

Sedem stvari, ki jih morate vedeti o AdBlue

Sredstvo AdBlue danes potrebuje vsak nov dizelski avtomobil. Če ga še nikoli niste
Novice

Renault v nezavidljivem položaju skuša rešiti posel

Skupina Renault se je znašla v neprijetni situaciji, saj je z Rusijo poslovno močn
Novice

E-mini s kitajskim potnim listom

V resnici se bo trivratni mini razcepil na dve različici, klasično in električno.
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.