Brezstični ključi
Keyless GO: da ali ne?
Sistem za prostoročno odklepanje in zagon vozila je med lastniki novejših avtomobilov zelo priljubljen. Ima pa nekaj varnostnih pomanjkljivosti.
Sobota, 14. oktober 2017
Sistem Keyless GO je splošen izraz za tehnologijo, ki vozniku omogoča, da fizični ključ vedno ostane v njegovem žepu ali torbici, saj ga ne potrebuje za odklepanje ali zaklepanje vozila, motor pa zažene samo s pritiskom na gumb. Pogosto ga uporabniki zamenjujejo za drugi sistem, pri katerem voznik s klasičnimi tipkami na daljincu (ali kartici) odklepa ali zaklepa vozilo, ključ pa mora kljub temu imeti kontakt z armaturo, čeprav nima kovinskega dela. "To potem ni pravi Keyless GO," nam je pojasnil Franjo Radikovič, strokovnjak za sisteme odklepanja in zaklepanja iz podjetja Radikovič Ključi. "Tehnologija prostoročnega odklepanja je za uporabnika res komfortna, a ima veliko varnostno težavo."
Kako deluje sistem Keyless GO
Poglejmo najprej princip delovanja. Identifikacija vozila in ustreznega ključa poteka s pomočjo antene, nameščene pod karoserijo, in transponderja/čipa, ki je v ohišju ključa. S pritiskom na gumb ali z dotikom senzorja na vratih (odvisno od znamke) se ta samodejno odklenejo. "Taka vozila so v primeru zatajitve tehnologije ali okvare opremljena z mehaničnim 'B-načrtom', običajno v obliki rezila rezervnega ključa, ki je ravno tako skrit v ohišju, in s skrito ključavnico nekje na vozilu," pojasnjuje Radikovič. Za zagon motorja ni potreben fizični kontakt ključa, temveč pritisk na gumb 'start' ali zasuk stikala, odvisno od znamke. Različni modeli vozil pa se razlikujejo tudi po načinu zaklepa; pri nekaterih je zopet treba stisniti gumb ali se dotakniti senzorja na vratih, pri drugih pa preprosto odkorakati na primerno razdaljo.
Odpeljejo ga lahko z dvorišča
Nemški ADAC je lani testiral 20 avtomobilov različnih znamk, ki so bili opremljeni s sistemom za prostoročno odklepanje in zagon vozila. Z uporabo doma narejene napravice je prvi član testne ekipe sledil lastniku (dovolj je 10 metrov blizu) in podaljšal kodiran signal brezstičnega ključa tudi do sto metrov. To je bilo možno storiti tudi, ko je bila oseba v hiši, baru ali restavraciji. Drugi član pa je medtem vstopil v vozilo in ga zagnal (posnetek je na voljo na spletni povezavi KLIK)
Izguba ključa med potjo
Ste že bili v situaciji, ko ste zamenjali avtomobil s svojo boljšo polovico? Jo odpeljali do frizerja, sami pa odšli na pijačo s prijateljem? Ali ga posodili sorodniku? Pri klasičnih sistemih je bil ključ v času delovanja motorja vedno znotraj vozila. Toda pri omenjenih in podobnih primerih lahko 'pametni' ključ ostane v žepu ali torbici osebe, ki je izstopila iz avtomobila, vi pa to ugotovite šele, ko je prepozno. Večina avtomobilov namreč ne zazna, da med potjo oziroma ob zagnanem motorju ključa ni več v vozilu. Če ga nato ugasnete, boste obstali na tisti točki, saj brez signala ključa motor ne bo ponovno vžgal.
To smo preizkusili tudi na nekaterih testnih avtomobilih, ki smo jih imeli v trenutku nastajanja tega prispevka na uredništvu: alfa romeo giulia, renault megane, ford kuga in mercedes CLA. Med vožnjo smo ključ zalučali v bližnje grmovje in čakali na odziv – niti pri enem ga ni bilo. Tudi motor smo lahko ugasnili, nas je pa renault megane pri tem opozoril, da ne zazna ključa in naj dlje časa držimo tipko za izklop. Francozi so torej v tem primeru poskrbeli, da morda le ne ostanete sredi ničesar. Če se pa to zgodi, kaj lahko sploh storite? Naš sogovornik na to odgovarja: "Prav ničesar. Iskati ključ, kjer koli že je, ali naročiti novega iz tovarne."
Baterija je srce ključa
Novi tovarniški ključi za sistem Keyless GO so nekoliko dražji od klasičnih ključev z daljincem. "Po izkušnjah boste pri skupini Volkswagen odšteli od 230 in 320 evrov, pri BMW-ju ali Mercedes-Benzu pa od 300 do 400 evrov," pravi Radikovič in opozarja na pomembno vlogo baterije. Če se ta pokvari, vrat ne boste mogli odpreti. Izvleči boste morali mehanski ključ in najti skrivno ključavnico, nato pa ključ položiti na določeno mesto v avtomobilu, da bo prepoznal transponder in zagnal motor. Nekatere avtomobile je treba po menjavi baterije znova 'upariti'.
Odklenite ga s telefonom
Če imate avtomobil s sistemom odklepanja na daljinec, mu lahko dodate tudi prostoročno odklepanje s telefonom. Sistem deluje po principu bluetootha prek vmesnika, ki vam ga instalirajo v vozilo, in s pomočjo aplikacije, ki jo naložite na telefon. Strokovnjaki bodo nato 'uparili' vaš avtomobil s telefonom, na katerem pa morate imeti povezavo bluetooth vedno omogočeno. Lahko pa tudi samo fotografirate daljinec in nato prek telefona pritiskate na posamezne gumbe. Moderna doba omogoča številne tehnološke bombončke. :)
Samo v Ameriki
Čez lužo so mediji v zadnjem času poročali o več primerih voznikov in voznic, ki so preprosto pozabili ugasniti vozilo. Prišlo je tudi do zastrupitev z ogljikovim monoksidom, ko so avtomobil parkirali v garažo in odšli spat – medtem ko so plini preplavili hišo. Nevarni naj bi bili predvsem hibridi (ki nekaj časa delujejo zgolj s pomočjo baterije) in avtomobili, opremljeni s start/stop sistemom, saj vozniki mislijo, da je motor ugasnil, vendar je zgolj v mirovanju.