Tehnika: Klimatske naprave
Prijeten hlad v poletni vročini
- Povpraševanje po klimatskih napravah se je v zadnjih letih zaradi pocenitev povečalo
- Cene se gibljejo od 1.000 do 4.000 evrov, odvisne pa so od moči, mesta vgradnje in vrste naprave
- Najbolj priljubljena je motorna klimatska naprava, ki deluje samo med vožnjo
Ponedeljek, 15. april 2013
Kupci počitniških vozil v povprečju porabijo še vsaj dobrih pet tisoč evrov za nakup dodatne opreme. V zadnjih letih je bila na seznamu dodatne opreme visoko uvrščena klimatska naprava, ki postaja vedno bolj zaželena tudi pri 'prikoličarjih'. Mnogi si jo omislijo zato, ker nekateri modeli poleg hlajenja omogočajo tudi gretje.
Klimatske naprave na grobo delimo na dva dela. Prve (in pogostejše) so motorne klimatske naprave. Z njimi potniško kabino hladimo med vožnjo, zato so primerne samo za avtodome, uporabniki počitniških prikolic si z njimi ne morejo pomagati. Druga vrsta pa je namenjena hlajenju bivalnega dela. Na trgu lahko najdete tudi križance med obema sistemoma.
Za motorne klimatske naprave (ročne, polavtomatske ali avtomatske) se kupci običajno odločajo ob nakupu novega vozila; vsi trije sistemi so si v osnovi zelo podobni, razlikujejo se le po načinu regulacije oziroma krmilni enoti.
Za mehansko krmiljeno klimatsko napravo je potrebno odšteti okoli 1.500 evrov, za elektronsko krmiljeno pa okoli 2.000 evrov. Večina proizvajalcev osnovnih vozil v kombinaciji s klimatsko napravo ponuja tudi hlajenje predala pred sovoznikom. Motorno klimatsko napravo je moč vgraditi naknadno, cene takih sistemov pa so primerljive z originalno vgrajenimi sistemi. Vgradili vam jo bodo pri pooblaščenem serviserju vašega osnovnega vozila oziroma specializiranih podjetjih, ki se ukvarjajo s
hladilno tehniko.
Klimatske naprave za bivalni del praviloma najbolje delujejo v kampih, kjer se s potrebno energijo napajajo preko električnega omrežja v kampu.
Glavna težava motorne klimatske naprave je slabo hlajenje bivalnega dela avtodoma ter neuporabnost, ko motor ne deluje. Da bi avtodom oziroma počitniško prikolico v visokih poletnih temperaturah lahko ohladili tudi med mirovanjem, si moramo omisliti pravilno dimenzioniran klimatski sistem v bivalnem delu. Kljub dobri toplotni izolaciji sodobnih počitniških vozil se notranjost še vedno zelo segreje. Veliko vetrobransko steklo, bočna stekla, kuhanje in podobni dejavniki izdatno vplivajo na
segrevanje bivalnega dela. To pomeni manj udobja, slabo voljo, večjo stopnjo razdražljivosti in podobno. S klimatsko napravo za bivalni prostor se lahko takim nevšečnostim enostavno izognemo. Prednost tovrstnih naprav je mirno in tiho delovanje, hladen ter čist zrak in enostavno vzdrževanje.
Glavno enoto za bivalni del lahko vgradimo na streho avtodoma oziroma v tovorni del (sedežno klop, dvojno dno in podobno). Vse strešne enote so oblikovane aerodinamično; za namestitev običajno uporabimo obstoječo okensko odprtino, po potrebi pa lahko odprtino izrežemo posebej.
Pogon in pihalnik sta električna (12V ali 24V) in prirejena za čim bolj učinkovito delovanje. Novejši modeli se odlikujejo z novo generacijo pogonov, ki zagotavljajo daljše obdobje neprekinjenega delovanja pri nižji porabi energije. To omogoča hladne noči brez skrbi, da bi izpraznili akumulator, kadar ste na postajališču brez priklopa na električno omrežje. Take klimatske naprave imajo običajno dva vodna rezervoarja, eden je povezan z rezervoarjem vozila, drugi pa je ekspanzijski. Upravljanje z njimi je enostavno, na voljo pa so sistemi z daljinskim upravljalnikom oziroma preko fiksno nameščene krmilne enote. Naprednejši sistemi omogočajo številne funkcije, na primer izbiranje jakosti delovanja, programiranje časa obratovanja, kontrolo vodnega stanja in stanja črpalke.
Veliko vetrobransko steklo, bočna stekla, kuhanje in podobni dejavniki izdatno vplivajo na segrevanje bivalnega dela – z vgradnjo klime se vročini izognete in ustvarite prijetno bivalno okolje.
Klimatske naprave za bivalni del praviloma najbolje delujejo v kampih, kjer se s potrebno energijo napajajo preko električnega omrežja. V takih pogojih so tudi najbolj učinkovite. Na tem mestu je potrebno pohvaliti nekatere lastnike kampov, predvsem pri naših južnih sosedih. Če v Italiji, Franciji, Avstriji, Nemčiji in drugih evropskih državah že zelo dolgo časa velja, da z zadostno napetostjo električnega omrežja varčujejo, to praviloma ne velja za Hrvaško.
Strešne klimatske naprave stanejo od tisoč do tri tisoč evrov, cena pa je odvisna predvsem od moči delovanja. Za klimatsko napravo, ki jo lahko vgradimo v tovorni del, pa je potrebno odšteti okoli 1.300 evrov.
Nekateri proizvajalci imajo v svojem programu tudi kombinirane sisteme, ki nudijo popolno rešitev klimatizacije vozniškega in bivalnega dela za avtodome. Taki sistemi so primerni tudi za počitniška vozila večjih dimenzij. Glavna prednost kombiniranih sistemov je klimatiziranje potniškega in bivalnega dela tako med vožnjo kot v mirovanju. Delujejo na električno energijo oziroma preko motorja osnovnega vozila. Pri tovrstnih sistemih je potrebno biti pozoren na ustrezne tokovne moči, ki so na voljo v kampih. Zato se je pametno pred uporabo o tem pozanimati v vsakem kampu. Cena take kombinirane klimatske naprave z vgradnjo in vsemi dajatvami se giblje okoli 4.000 evrov.
Pri vseh cenah, ki smo jih navedli, je potrebno prišteti še stroške montaže. Izjemi sta le ceni za kombiniran sistem in za motorne klime, ki ceno montaže že vključujejo.
Vodilni ponudniki klimatskih naprav za avtodome pri nas in v tujini
www.ac-glavan.si
www.avtotehnika.si
www.dometic.com/enie/
www.freedom-center.si
www.truma.com
www.webasto.si