Avto.info

Tekočina za čistejše dizle

AdBlue: Če ga zmanjka, bo treba peš!

Katalizator SCR modernih dizelskih motorjev deluje s tekočino na osnovi sečnine, brez nje pa sodobni dizli ne smejo delovati. Če je zmanjka, motorja ni mogoče več zagnati.

Avtor: Borut Fakin / Foto: Avto fokus, QRT
Nedelja, 17. marec 2019

AdBlue, imenovan tudi DEF (diesel exaust fluid), je tekočina, s katero se morajo prej ali slej ukvarjati (skoraj) vsi lastniki avtomobilov z dizelskimi motorji, ki ustrezajo standardu Euro 6d (in številnih starejših). Gre namreč za proizvod, brez katerega katalizator za selektivno katalitično redukcijo – SCR ne more delovati in predstavlja najbolj učinkovito sredstvo za razkrajanje dušikovih oksidov v izpustih, zaradi česar je izjemno razširjen pri najnovejših dizelskih motorjih.

S filtrom za trde delce, ki so ga začeli vgrajevati pri dizelskih motorjih po standardu Euro 5, so rešili težavo drobnih prašnih delcev, a je ostalo vprašanje dušikovih oksidov. Ena od rešitev, ki je v uporabi več let, je recikliranje izpušnih plinov (EGR), pri katerem motor »poje« del svojih izpustov, pri tem se zmanjšata koncentracija kisika in temperatura, obenem pa se zmanjša količina dušikovih oksidov – NOx.

Ta sistem je zadostoval za standard Euro 5, za novejši standard Euro 6 pa je bilo treba uvesti posebne katalizatorje za dušikove okside, ki se delijo na dve vrsti. Prvi, bolj preprost, se imenuje LNT (lean NOx trap). Ta ima enako keramično strukturo kot običajni katalizatorji, pri čemer se ob normalnem delovanju molekule dušikovega oksida spreminjajo v dioksid in reagirajo z barijevim karbonatom ter tvorijo nitrate, ki se akumulirajo v katalizatorju. Ta postopek je optimalen le pri temperaturah med 150 in 350 °C. Faza akumulacije traja približno pet minut, sledi ji regeneracija, ki traja le nekaj sekund. Motor deluje z bogato mešanico, nitrati se spremenijo v dušikov dioksid, ta pa se zaradi rodija na katalizatorju spremeni v neškodljivi dušik. Pogosto bogatenje mešanice, ki je potrebno za regeneracijo, ima nezanemarljiv vpliv na porabo. Poleg tega ima LNT le 70-odstotno učinkovitost, ki pada z naraščanjem delovne temperature.

Druga rešitev

Omejitve prečiščevanja z akumulacijo presega v uvodu omenjeni katalizator SCR (selective catalyst reduction – selektivna katalitična redukcija). Ta sistem deluje z redukcijskim sredstvom z 32,5-odstotno raztopino tehnične sečnine in vode, imenovane AdBlue. To zahteva vgradnjo dodatnega rezervoarja, črpalke in pripadajoče napeljave. In glede na to, da gre za snov, ki preide v trdno stanje pri –11 °C, je potreben tudi grelnik, ki se vklopi, če se temperatura približa tej vrednosti.

Sistem SCR deluje tako, da se pri temperaturi nad 200 °C ob vodni pari sečnina spremeni v amonijak (ki se zaradi toksičnosti ne uporablja kot osnovna tekočina) in ogljikov dioksid. Amonijak nato reagira z dušikovimi oksidi ter razpade na vodo in dušik. Za razliko od katalizatorja LNT je SCR učinkovit tudi pri visokih temperaturah (med 250 in 450 °C). Z uveljavitvijo novih norm Euro 6c z novim, strožjim homologacijskim ciklom WLTP in zlasti 6d, ki predvidevajo tudi merjenje emisij na cesti – RDE, je ta bolj zapleten sistem (z nekaj izjemami) postal praktično neizogiben in velikokrat deluje v kombinaciji s sistemom akumulacije ali z drugim SCR na koncu sistema, ki mu pravijo pasivni, ker ne potrebuje tekočine AdBlue.

Kako pogosto?

Čudežne tekočine za dizelske motorje ni mogoče ignorirati, saj zakon predpisuje, da se motor v primeru, da je zmanjka, ne sme zagnati. Brez tekočine AdBlue namreč katalizator SCR ne deluje, avtomobil pa ne dosega predpisanih emisijskih standardov. Prvo opozorilo se pojavi že 2.400 kilometrov pred popolnim izpraznjenjem rezervoarja za AdBlue. Opozorila postanejo vse bolj pogosta, nato se prikaže število zagonov, ki so še na voljo (ne upoštevajo se tisti zaradi sistema start & stop). Potovalni računalniki po navadi kažejo tudi število kilometrov, ki jih je mogoče prevoziti s preostankom AdBlue. Navadno je mogoče s polnim rezervoarjem brez dodatnega natakanja prevoziti vsaj 10 tisoč kilometrov, a to je odvisno od velikosti rezervoarja za AdBlue, ki lahko meri od 11 do 30 litrov, ter od sloga vožnje, saj lahko poraba te tekočine znaša tudi do pet odstotkov porabe goriva. Dotakanje je preprosto, saj je AdBlue mogoče kupiti na bencinskih servisih, v trgovinah z avtodeli in celo v hipermarketih. Na nekaterih bencinskih servisih imajo črpalke za AdBlue (navadno ob črpalki za točenje goriva za tovornjake), zato je točenje enako enostavno kot točenje goriva. Na črpalki je treba za liter odšteti približno 70 centov, medtem ko v kantici stane od enega do 3,5 evra za liter. Poleg tržnih strategij je cena odvisna tudi od vrste tekočine. Najdražja in najbolj čista je tekočina, ki nastane s sintezo na osnovi tekoče sečnine, medtem ko je pri raztopini sečnina najprej v trdnem stanju in se nato raztopi v vodi. Pri tem lahko v raztopino pridejo tudi druge snovi, ki dolgoročno lahko škodijo sistemu za dodajanje tekočine in ne nazadnje tudi katalizatorju. Kakovost, ki jo mora proizvod dosegati, je določena z normo ISO 22241.

Na kaj je treba biti pozoren?

  1. PAZITE NA KAKOVOST: AdBlue mora ustrezati standardu ISO 22241, ki je napisan na embalaži.
  2. BLIZU PLINSKEGA OLJA: Odprtina za natakanje tekočine je ob odprtini za natakanje goriva, v prtljažniku ali v motornem prostoru.
  3. NAJMANJ PET LITROV: Če tekočine zmanjka, jo je treba natočiti vsaj pet litrov. Nato je treba vklopiti kontakt (ne da bi zagnali motor) in počakati, da opozorilo na armaturni plošči izgine.
  4. BREZ IZLIVANJA: Za točenje iz kantice priporočamo uporabo cevi, ki preprečuje izlivanje. Črpalke imajo veliko zmogljivost, zato lahko pride do izlitja. V tem primeru je treba izlito tekočino sprati z vodo.
  5. BOLJE V TEMNEM PROSTORU: Tekočina v kantah je uporabna približno dve leti, shranjena pa mora biti v temnem prostoru pri temperaturah od –10 do 30 °C.

Izpušni sistem modela volkswagen jetta za ameriški trg kaže postavitev posameznih prečiščevalnih sistemov. Pri novejših modelih so katalizatorji za večjo učinkovitost nameščeni bližje motorju. Navadno je rezervoar za AdBlue v zadnjem delu avtomobila in sprejme od 11 do 30 litrov tekočine. Vsebuje grelnik, ki se vklopi, ko se temperatura približa –11 °C, in s tem prepreči, da bi tekočina zmrznila.

Dizelski motor je mrtev! Po 45 letih je veliki proizvajalec sprejel najtežjo odločitev doslej

Volvo je pravkar izdelal svoj zadnji avtomobil z dizelskim motorjem. Znamka v lasti
Novice

Spor zaradi parkirišča za stanovalce: Sosedje so mu v garaži zazidali BMW

V središču madridskega okrožja Chamberí, kjer se iskri kot v večini velikih sta
Novice

Keanu Reeves zaradi Akrapoviča prispel v Slovenijo

Po poročanju portala 24ur je znani ameriški igralec Keanu Reeves pred dvema dnevom
Novice

Sedem stvari, ki jih morate vedeti o AdBlue

Sredstvo AdBlue danes potrebuje vsak nov dizelski avtomobil. Če ga še nikoli niste
Novice

Renault v nezavidljivem položaju skuša rešiti posel

Skupina Renault se je znašla v neprijetni situaciji, saj je z Rusijo poslovno močn
Novice

E-mini s kitajskim potnim listom

V resnici se bo trivratni mini razcepil na dve različici, klasično in električno.
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.