Avto.info

Degradacija baterij

Koliko zares trajajo baterije električnih avtomobilov?

Kapaciteta baterij električnih avtomobilov se z uporabo zmanjšuje, nanjo pa vplivajo številni dejavniki. Zmanjševanja ni mogoče zanemariti, podatki proizvajalcev so pričakovano optimistični, podatki uporabnikov pa zelo jasni.

Avtor: Borut Fakin / Foto: arhiv AF
Sobota, 27. junij 2020

Elektrificirani in popolnoma električni avtomobili si počasi utirajo pot. In čeprav nekateri proizvajalci trdijo, da je njihov čas že prišel, se baterijsko gnani avtomobili soočajo s praktično enakimi težavami kot pred 120 leti, ko so, denimo, čez lužo predstavljali kar tretjino vseh jeklenih konjičkov na cestah. Glavno težavo so in še danes predstavljajo baterije oziroma njihova masa, cena in omejen doseg, ki ga zagotavljajo. V primerjavi z bencinskim ali dizelskim gorivom imajo namreč veliko manjšo energijsko gostoto. Zato, da bi shranili energijo, ki jo vsebuje liter bencina (8,6 kWh), potrebujemo kar 60 kilogramov baterij. To pomeni, da lahko nekaj sto kilogramov težek baterijski sklop še vedno ponudi precej manjši doseg kot poln rezervoar bencina ali dizla. Seveda so elektromotorji nekajkrat bolj učinkoviti kot bencinski ali dizelski, kar razliko med eno in drugo vrsto pogona nekoliko zmanjšuje. Poleg tega proizvajalci z vsakim novim modelom obljubljajo občutno večje dosege, z novimi sistemi pa se krajšajo tudi časi polnjenja. A ker pri priključnohibridnih, predvsem pa pri popolnoma električnih avtomobilih to predstavlja najpomembnejši dejavnik za njihovo uporabo, ugotavljamo, da ni pomembna le kapaciteta baterij novih avtomobilov, temveč tudi, ali in koliko se ta ob uporabi zmanjšuje.

Le 2,3 odstotka na leto

Podjetje Geotab, ki se ukvarja s programsko opremo za spremljanje voznih parkov, je objavilo podatke o degradaciji oziroma upadanju kapacitete baterij električnih avtomobilov. Na podlagi podatkov 6.300 vozil, ki so jih uporabljali podjetja in zasebni uporabniki po celem svetu, so ugotovili, da se kapaciteta baterij zmanjšuje za 2,3 odstotka na leto. Ob tem navajajo, da bo življenjska doba baterij ob tej stopnji degradacije presegala življenjsko dobo avtomobilov. Študija je pokazala še, da na življenjsko dobo baterij vpliva tudi način hlajenja, ki je lahko zračno ali vodno (tekočinsko). Kot primer so navedli baterije tesle modela S (letnik 2015), katerih kapaciteta se je v enem letu zmanjšala za 2,3 odstotka, in nissana leafa (letnik 2015), ki so izgubile 4,2 odstotka kapacitete. Tesline baterije so tekočinsko hlajene, leafove pa s pasivnim zračnim sistemom. Pri podjetju Geotab med drugim poudarjajo, da zmanjševanje kapacitete ni linearno, temveč ima lahko večje padce. Uporabniki Teslinih modelov so med drugim zaznali spreminjanje hitrosti polnjenja, kar lahko proizvajalec uravnava tudi na daljavo. Podatki kažejo, da pogostejša polnjenja ne vplivajo na zmanjševanje kapacitete, nanjo pa vplivajo pogostejša hitra polnjenja in klimatske razmere. Hitreje se namreč zmanjšuje kapaciteta baterij avtomobilov, ki so v uporabi v toplejših podnebjih.

Podatki proizvajalcev pričakovano bolj optimistični

O izkušnjah z degradacijo baterij smo povprašali zastopnike znamk, ki že nekaj let prodajajo električne in hibridne avtomobile. Ob tem so nam eni posredovali bolj, drugi manj natančne odgovore, skupni imenovalec pa je, da za zdaj zaznavajo majhno degradacijo, ki v povprečju znaša le od enega do dveh odstotkov na leto, toda izkušnje uporabnikov so, vsaj pri nekaterih modelih, drugačne.

Kakšne so izkušnje uporabnikov?

Ob podatkih proizvajalcev so nas zanimale še izkušnje uporabnikov. Obrnili smo se na društvo DEMS, ki ima kot najštevilčnejše društvo s področja e-mobilnosti veliko izkušenj, med drugim s področja degradacije baterij pri električnih vozilih. V društvu ugotavljajo, da na degradacijo vplivajo vsi do zdaj našteti dejavniki. To so število prevoženih kilometrov, starost, hitrosti polnjenja in temperature baterije. To potrjujejo tudi podatki uporabnikov, ki obenem kažejo občutne razlike med posameznimi modeli.

Pod črto

Čeprav proizvajalci praviloma navajajo, da je zmanjševanje kapacitete baterij minimalno, to drži le pri nekaterih modelih. Izkušnje slovenskih uporabnikov potrjujejo ugotovitve podjetja Geotab, ki kažejo na to, da na kapaciteto poleg načina in intenzivnosti uporabe vpliva tudi vrsta baterij oziroma njihovo hlajenje. V treh oziroma štirih letih uporabe in po približno 100.000 prevoženih kilometrih se je pri Teslinem modelu S in BMW-ju i3 zmanjšala za manj kot tri odstotke, pri nissan leafu po 136.000 prevoženih kilometrih za slabih 20 odstotkov, pri modelu renault zoe pa po 71.000 prevoženih kilometrih za 28 odstotkov. To pomeni, da zmanjševanja kapacitete baterij vsaj pri nekaterih električnih avtomobilih ni mogoče zanemariti. Pri avtomobilu, ki z novo baterijo ponuja približno 250 kilometrov dosega z enim polnjenjem, je tudi nekaj Namreč odstotno zmanjšanje pomembno. Zdravje oziroma kapaciteta baterije pa bo poleg starosti in prevoženih kilometrov, ne glede na garancijo, glavni dejavnik pri izbiri rabljenih električnih avtomobilov.

1. Renault

Pri Renaultu, ki je zdaj v desetem letu izkušenj z električnimi avtomobili, v vsakdanjem življenju zaznavajo, da se kapaciteta baterij glede na način uporabe zmanjšuje od enega do dveh odstotkov na leto. 2-odstotni padec beležijo pri vozilih, ki jih vozniki uporabljajo bolj »grobo« in hitro, to pomeni veliko polnjenj na hitrih polnilnicah ter hitra in športna vožnja, saj oboje povzroča segrevanje baterijskih celic. Na drugi strani 1-odstotni padec na leto beležijo umirjeni uporabniki, ki vozilo polnijo počasi in vozijo ekonomično. Hitro polnjenje je za baterije najzahtevnejše, zato bolj priporočajo pogostejše polnjenje na klasičnih mestnih polnilnicah (21 kW in manj). Namen hitrih polnilnic (50 KW) je občasna uporaba takrat, ko mora voznik z električnim vozilom prevoziti daljšo razdaljo, kjer hitra polnilnica omogoči čim hitrejše nadaljevanje poti. O klimatskih vplivih na baterije pri Renaultu povedo, da vreme v Sloveniji na baterije vpliva le začasno oziroma na trenutno kapaciteto, saj se ob večjem mrazu, denimo v zimskih dneh, doseg vozila zmanjša, ko se otopli, pa se doseg vrne na stare vrednosti, torej mraz ne pusti dolgotrajnih posledic. Število prevoženih kilometrov na stanje baterije nima pomembnega vpliva, pomembna sta način polnjenja in način vožnje.

2. Hyundai

Pri Hyundaiu, ki električne avtomobile trži šele približno dve leti, so nam odgovorili, da degradacijo oziroma t. i. SOH (state of health) baterij preverjajo z diagnostično napravo. Pri vseh primerih je bilo stanje 98- ali 100-odstotno, kar pomeni, da je degradacija zanemarljiva. Glede morebitnega vpliva hitrega polnjenja so nam odgovorili, da bi hitro polnjenje z enosmernim tokom lahko negativno vplivalo na SOH, vendar to učinkovito preprečuje nadzorna elektronika, saj se na tak način baterija napolni le do približno 80 odstotkov. Nadzorni modul baterije prek tipal temperature in podatkov o napolnjenosti vsake posamezne celice skrbi za varno polnjenje tudi na hitrih polnilnicah. O morebitnem vplivu temperature so nam povedali, da imajo baterije v modelih ioniq in kona urejeno hlajenje in gretje baterije. Med polnjenjem se tako ohranja optimalna temperatura baterije, prav tako je zagotovljeno hlajenje ali gretje med vožnjo. Na vprašanje, kakšen vpliv ima število polnjenj oziroma število prevoženih kilometrov, odgovarjajo, da vsaka litij-ionska baterija izgublja kapaciteto s številom polnjenj, vendar doslej, kot smo že omenili, degradacije niso opazili. Glede na industrijske standarde, ki veljajo za tovrstne baterije, bi ta (če ne pride do kakšne okvare) morala vzdržati življenjsko dobo vozila ob razumnem zmanjšanju kapacitete: mejo za garancijsko popravilo je Hyundai postavil na SOH 70 odstotkov v osmih letih.

3. BMW

Pri BMW-ju nam niso posredovali natančnega podatka o zmanjšanju kapacitete. Zapisali so, da je BMW i3 na trgu že šest let. Nekatere stranke so s tem modelom prevozile več kot 200.000 kilometrov. Ob tem so ugotovili, da baterija deluje celo bolje, kot so sprva pričakovali. Zato so se odločili za podaljšanje garancije na baterijo na osem let oziroma 160.000 kilometrov. O vplivu hitrega polnjenja in številu prevoženih kilometrov so zapisali, da je bil BMW i3 izdelan s kapaciteto baterije od 22 kWh (2013) do 42 kWh (trenutno). Polnjenje z maksimalno polnilno močjo 50 kW (DC) bateriji ne škodi, četudi bi se avto pretežno polnil na tak način. Opazen učinek degradacije baterije zaradi hitrega polnjenja bi lahko pričakovali, če bi bil »kW polnilne moči na kWh kapacitete baterije« bistveno večji. Na vprašanje o vplivu vremenskih razmer so nam odgovorili, da ima baterija BMW i3 napredno upravljanje klimatizacije (tekoče hlajenje in nadzor nad posameznimi baterijskimi celicami), zaradi česar je učinek visokih in nizkih zunanjih temperatur majhen. Dodali so, da je bila baterija zasnovana tako, da zdrži skozi celoten življenjski cikel avtomobila (običajno 12 let kot pri klasičnih avtomobilih), ne glede na to, v katerem podnebnem pasu avtomobil deluje.

4. Nissan

Z baterijami imajo kar nekaj izkušenj tudi pri Nissanu, saj je Nissan LEAF najbolj prodajano električno vozilo na svetu. Od leta 2010 do danes jih je bilo v svetu prodanih več kot 450.000. Slovenski zastopnik nam je sporočil, da po analizah kapaciteta baterije pada povprečno od enega do dveh odstotkov na leto. Ob tem dodaja, da je priporočljivo večkratno polnjenje na klasičnih mestnih polnilnicah in da vremenske razmere vplivajo na baterijo v primeru hladnejših (zimskih) dni na način, da se v mrazu doseg baterije zmanjša, v toplejših dneh pa se doseg vrne na normalno vrednost. Število prevoženih kilometrov po njihovih podatkih na baterijo nima vpliva. Nissanova tovarniška garancija na kapaciteto baterije znaša osem let ali 160.000 prevoženih kilometrov.

5. Toyota

Zanimalo nas je tudi, kaj se dogaja oziroma kako se obnašajo baterije pri hibridih in priključnih hibridih. Na tem področju imajo gotovo največ izkušenj pri Toyoti, kjer so nam povedali, da ima baterija pri hibridih lažje delo, saj se uporablja zgolj za speljevanje, blago pospeševanje in vožnjo pri nižjih hitrostih. Baterija se nežno polni s presežno močjo bencinskega motorja ali ob zaviranju. Režim delovanja (polnjenje-praznjenje) se ves čas dinamično spreminja, pri tem pa računalnik poskrbi za to, da se baterija nikoli popolnoma ne izprazni in nikoli do konca ne napolni (napolnjenost večino časa niha med 20 in 80 odstotki). Bateriji najbolj škodita hitro praznjenje in hitro polnjenje, popolno izpraznjenje in polnjenje na 100 odstotkov, zato je jasno, zakaj »hibridna« baterija zlahka doživi ali celo preživi življenjsko dobo vozila, baterija električnega vozila pa ne. Podatka o upadu kapacitete hibridnih baterij nimajo (zagotovo kapaciteta z leti pada), toda zagotavljajo, da pri pet ali deset let staremu hibridu najbrž še ne bomo občutili povečanja porabe goriva zaradi degradacije baterije. Pri 19 let staremu priusu z originalno baterijo pri vožnji ni opazne razlike v delovanju zaradi starosti. Glede klimatskih vplivov menijo, da lahko zelo nizke temperature začasno zmanjšajo kapaciteto, a nimajo podatkov o življenjski dobi baterij v toplih ali hladnih podnebjih.

Podatki članov društva DEMS:

Oddaj komentar

Spor zaradi parkirišča za stanovalce: Sosedje so mu v garaži zazidali BMW

V središču madridskega okrožja Chamberí, kjer se iskri kot v večini velikih sta
Novice

Keanu Reeves zaradi Akrapoviča prispel v Slovenijo

Po poročanju portala 24ur je znani ameriški igralec Keanu Reeves pred dvema dnevom
Novice

Konkurenčni avtomobilski proizvajalci so Tesli plačali skupno kar 9 milijard dolarjev

Tesla je lani s prodajo emisijskih 'odpustkov' proizvajalcem avtomobilov, ki niso iz
Novice

Sedem stvari, ki jih morate vedeti o AdBlue

Sredstvo AdBlue danes potrebuje vsak nov dizelski avtomobil. Če ga še nikoli niste
Novice

Renault v nezavidljivem položaju skuša rešiti posel

Skupina Renault se je znašla v neprijetni situaciji, saj je z Rusijo poslovno močn
Novice

E-mini s kitajskim potnim listom

V resnici se bo trivratni mini razcepil na dve različici, klasično in električno.
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.