Boscheve rešitve
Preporod dizlov: kako jih bo rešila nova tehnologija?
Pri Boschu so prepričani, da bo sveženj ukrepov, ki so jih pripravili, pomenil nov preporod za dizelske motorje. Ti naj bi postali dovolj čisti celo za uporabo v mestih z najstrožjimi zahtevami.
Ponedeljek, 3. december 2018
Izbruh zloglasne afere Dieselgate je poskrbel, da se je zganila celotna avtomobilska industrija. Nekateri so se hitro odločili odmakniti od dizelskih pogonov in stavijo na bencin, drugi vztrajajo in računajo na nove tehnologije, ki bodo dizlom vdahnile novo življenje. Pri Boschu pravijo, da bodo dizelski motorji še dolgo z nami, da bi to zagotovili, pa so pripravili celostno rešitev, ki ne predvideva uvedbe revolucionarnih novosti, temveč optimizacijo obstoječih komponent.
Močno pod predpisanimi normami
V spodnji grafiki prikazane izboljšave naj bi prispevale k izjemnim rezultatom, ki so močno pod tistim, kar zapovedujejo predpisi za leto 2020. Dizelski avtomobil bo takrat med testom realne porabe (RDE) lahko na kilometer izpustil le še 120 mg NOx, v laboratoriju pa največ 80 mg. Pri Boschu trdijo, da je VW golf, opremljen z njihovimi najnovejšimi tehnološkimi rešitvami, že danes sposoben voziti z izpustom NOx le 13 mg na kilometer. Med njihovim testom mestne vožnje, pri kateri so emisije NOx praviloma največje, so izmerili ugoden izpust največ 40 mg na kilometer, kar je le tretjina tistega, kar bo dovoljeno leta 2020.
NADZORNA ENOTA MOTORJA
To so možgani, ki upravljajo motor: najmanj osem milijonov vrstic kode je potrebnih, da vse nove dizelske komponente delujejo optimalno. Za primerjavo: za delovanje vesoljskega plovila je potrebnih le 400.000 vrstic kode.
TURBOPOLNILNIK
Hiter zagon vozila brez ustvarjanja velike količine emisij omogoča turbopolnilnik, ki se hitreje odzove na voznikov ukaz. Prav tako vlogo igra kombinacija visoko- in nizkotlačnega ventila EGR, ki zagotavlja bolj prilagodljiv pretok plinov.
IZPUŠNI SISTEM
Za optimalno konverzijo dušikovega oksida mora izpuh doseči vsaj 200 stopinj Celzija. A tako visoka temperatura je redko dosežena med vožnjo po mestu. Bosch temperature izpušnih plinov aktivno upravlja z izpopolnjenim sistemom za upravljanje temperature.
MERITVE RDE
Emisije so bile v preteklosti merjene v laboratorijskih razmerah. Od leta 2014 so na voljo zanesljivi mobilni sistemi za merjenje emisij. Testiranje in razvoj se zato izvajata v skladu z razmerami dejanske vožnje s kombinacijo mestnih, obmestnih in avtocestnih voznih situacij (ROE). Od septembra 2017 je test ROE v Evropski uniji zakonsko zahtevan.
MODUL ZA DOZIRANJE ADBLUE
AdBlue je kemična raztopina sečnine, ki zmanjšuje količino ogljikovega oksida v izpušnih plinih. Bosch je optimiziral komponente za doziranje in odstranjevanje saj z AdBlue. Poraba sečnine je nizka, približno 1,5 litra na 1000 kilometrov.
SENZORJI
Temperatura, količina dušikovega oksida, trdni prašni delci – sodobni senzorji zagotavljajo, da ima nadzorni sistem na voljo prave podatke, ko izpušni plini prehajajo iz zgorevalne komore v izpušno cev. Cilj je popolno upravljanje emisij.
Bo možno te sisteme naknadno vgraditi?
Pri navdušenju nad zares odličnim rezultatom se je, seveda, porajalo vprašanje, ali bi bilo možno na ta način »očistiti« že obstoječe avtomobilske modele. Pri Boschu so na tovrstna ugibanja odgovorili tako: »Ne smemo pozabiti, da je bil uspeh Boschevega demonstracijskega vozila mogoč le po združitvi različnih funkcij v celoten paket. Torej naknadna vgradnja posameznih komponent ne bi imela smisla. Načeloma pa mora biti koncept vozila združljiv z Euro 6d temp ali Euro 6d, kar pomeni, na primer, da mora imeti v vozilu sistem SCR AdBlue.«
Velik korak naprej pri razvoju rešitev za čistejši izpuh je pomenila naprava za učinkovito merjenje emisij v cestnem (resničnem) prometu, ki je priskrbela informacije, ki jih laboratorijski testi ne morejo podati. Izjemno izboljšanje pri izpuščenih emisijah turbodizlov pod vprašanje postavlja smiselnost prepovedi dizelskih vozil v nekaterih mestnih središčih po svetu. Se bo trend obrnil?