Tehnika in vzdrževanje
Samodejni menjalnik: Tega ne počnite!
Samodejni menjalnik se morda zdi odpornejši na posledice slabega ravnanja od ročnega, a popolnoma neuničljiv zagotovo ni. Tu je nekaj nasvetov za zagotavljanje kar se da dolgega in brezskrbnega delovanja.
Sobota, 25. maj 2019
Samodejni menjalniki so vse pogosteje vgrajeni v avtomobile na naših cestah, saj postajajo vse hitrejši in bolj učinkoviti. Po drugi strani so bolj občutljivi od tri-, štiri- in petstopenjskih avtomatikov, ki so se zdeli zgrajeni trdno kot tank. Tudi tiste je bilo mogoče z nepravilno uporabo uničiti, današnji pa so zaradi težnje po čim manjši masi in vse bolj zapletene zgradbe na določene napake pri uporabi še toliko bolj občutljivi. Tu je nekaj stvari, ki se jim pri vožnji izognite, da bo imel vaš samodejni menjalnik veliko več možnosti za dolgo in zdravo življenje.
1. Prestavljanje v P, preden se vozilo popolnoma ustavi
Če se med prestavljanjem v položaj P vaš avtomobil nekoliko »zagunca«, ste to storili prekmalu. S tem se lahko zobniki v menjalniku resno poškodujejo, najmanj, kar se lahko zgodi, pa je odlomljen zatič, ki menjalnik zaklene (ta se usede v zobnik).
2. Ne prestavite iz D v R, preden se vozilo popolnoma ustavi
To se lahko zgodi pri hitenju, na primer med parkiranjem ali obračanjem vozila, ko moramo nekajkrat popraviti položaj z vožnjo naprej in nazaj. Če iz D prestavimo v vzvratno (R), preden se avtomobil popolnoma ustavi, to pomeni, da vozilo zaustavi menjalnik. Pri tem je, seveda, pod obremenitvami, ki mu le škodujejo.
3. Ne priganjajte ga, dokler se ne ogreje
To bi sicer morali upoštevati tudi, če želite dobro motorju, enako velja za menjalnik. Tako kot v motorju je tudi v menjalniku olje, ki je ob zagonu ohlajeno in zato manj viskozno. Šele ko se ogreje, začne svoje delo – mazanje – zares dobro opravljati.
4. Po klancu navzdol se ne vozite v N
Tudi pri avtomobilih z ročnim menjalnikom tega ni pametno početi, torej logika veli, da enako velja za avtomatike. V položaju N se v menjalniku ustavi kroženje olja in če se pri tem deli še vedno premikajo, tam ni zadostnega mazanja. Kar se tiče prihranka goriva v primerjavi z vožnjo v D, vas lahko potolažimo, da je ta popolnoma enak v N in D, če ne pritiskate na stopalko plina.
5. Ne speljujte športno s pritiskanjem plina, preden prestavite v D
Mojstri hitrega pospeševanja so pri samodejnih menjalnikih osvojili tehniko starta z visokimi vrtljaji, preden ročico menjalnika potisnejo v D. Verjetno ni treba posebej poudarjati, kako stresno je to lahko za menjalnik in kakšno škodo mu lahko povzroči, kajne?
6. Ne zavirajte z ročnim prestavljanjem navzdol
Samodejni menjalniki, še posebej sodobni, vsebujejo elektroniko, ki je zagotovo pametnejša od večine nas. Torej menjalnik sam najbolje presodi (razen v redkih izjemah), v kateri prestavi naj deluje. Tudi pri vožnji po klancu navzdol. Pretirano zaviranje z motorjem namreč močno obremeni tudi menjalnik, ki se pri tem lahko čezmerno obrablja.
7. Ne pozabite na servis
Servisiranje avtomobilov je nekakšno nujno zlo, ki se mu ne moremo izogniti, če se želimo brezskrbno voziti. Med sestavne dele, ki potrebujejo pozornost in nego, sodi tudi samodejni menjalnik, pri katerem je treba glede na priporočila proizvajalca zamenjati olje. Ne le v samem menjalniku, ampak tudi v hladilniku in pretvorniku navora (odvisno od tipa menjalnika). Zato je torej jasno, da za dobro opravljen servis ni dovolj domača delavnica, ampak je bolje obiskati bolje usposobljen servis ali celo specialista.
Oznake:
- Avto fokus
- menjalnik
- nasveti
- samodejni