To ni ekološko
Evropske baterije za električna vozila se množično pošiljajo na odpad
Proizvodnja baterij še zdaleč ni brezhibna. Tretjina vseh novih baterij, proizvedenih v Evropi, takoj po proizvodnji konča na odpadu. Ta zaskrbljujoča številka kaže na resne težave v proizvodnem procesu, ki nimajo samo ekonomskega, temveč tudi ekološki vpliv.
Četrtek, 28. november 2024
Da je proizvodnja baterij za električna vozila umazano delo, je že nekaj časa jasno. V proizvodnji uporabljajo surovine, kot so nikelj, kobalt, litij in mangan, njihovo pridobivanje pa močno obremenjuje okolje. Nekateri politiki pravijo, da je to še vedno bolje kot voziti na dinozavrov sok. O tem na tej strani sicer ne bomo podrobneje razpravljali, povzeli pa bomo zanimiv preiskovalni članek, ki ga je objavil nizozemski finančni časnik Het Financieel Dagblad. Preiskovalni novinarji so govorili s številnimi strokovnjaki in drugimi ljudmi v sektorju proizvodnje baterij ter izvedeli, da približno tretjina novih baterij v Evropi ne opravi pregleda.
Proizvodnja baterij je namreč zahteven proces, ki zajema okoli 20 različnih faz. Že najmanjša napaka v kateri koli od njih lahko povzroči, da je uporaba baterije nevarna. Običajna stopnja okvarjenih baterij oziroma baterijskih celic se giblje med 15 in 30 odsotki, v nekaterih tovarnah pa ta delež doseže tudi do 90 odstotkov. Največje težave nastanejo, ko proizvajalci iz pilotne proizvodnje preidejo na masovno proizvodnjo. Ta je ključna za zmanjšanje stroškov, če pa je večina izdelkov neuporabnih, se stroški povečajo.
Električni avtomobili se pogosto promovirajo kot ekološka alternativa tradicionalnim avtomobilom z motorjem z notranjim zgorevanjem. Če pa velik delež baterij konča med odpadki, še preden pridejo v vozila, so koristi za okolje precej manjše. Poleg tega je recikliranje baterij zaenkrat mogoče le delno, v Evropi pa je na voljo zelo malo zmogljivosti za recikliranje. Reciklažna tovarna v Rotterdamu lahko na leto predela le 20.000 baterijskih celic iz električnih avtomobilov, medtem ko prodaja elektrificiranih avtomobilov dosega milijone.
Na ugotovitve časopisa so se že odzvala avtomobilska podjetja, kot sta Volkswagen in Volvo. Potrdili so, da je problem resničen in da zadovoljive rešitve še ni, niso pa razkrili ali potrdili številk. Volkswagen se zavzema za recikliranje, vendar ima tudi ta proces svoje meje. Trenutne razmere kažejo, da bo brez učinkovitejših proizvodnih procesov in boljših reciklažnih zmogljivosti težko doseči ekološke cilje, ki jih obljubljajo električni avtomobili.