Hitrost in emisije
Nizozemci na avtocestah ukinjajo omejitev 100 km/h: Zmanjšanje hitrosti ni zmanjšalo emisij
Ena kmetija, ki vzreja 24.000 puranov, proizvede več emisij, kot so jih prihranili z zmanjšanjem hitrosti na nizozemskih avtocestah.
Sreda, 22. maj 2024
Do leta 2019 je bila najvišja dovoljena hitrost na nizozemskih avtocestah enaka kot v večini drugih evropskih držav, to je 130 km/h. Konec leta 2019 pa se je nizozemska vlada – zaradi domnevno pomembne ekološke koristi – odločila znižati najvišjo dovoljeno hitrost na 100 km/h. Nova omejitev je veljala le v času največje obremenjenosti avtocest, torej med šesto zjutraj in sedmo zvečer. Namen ukrepa je bil zmanjšati emisije CO2, ki so bile takrat na Nizozemskem približno šestkrat višje od vseevropskega povprečja.
Ukrep je začel veljati marca 2020 in je zahteval razmeroma visoke stroške zaradi spremembe označb na vseh avtocestah. Na prvi pogled je bil ta ukrep učinkovit – podatki, ki jih je objavil Inštitut za raziskave varnosti v cestnem prometu (SWOV), kažejo, da so se po znižanju omejitve v letih 2020 in 2021 zmanjšale ne le emisije CO2, ampak tudi število nesreč – kar za 29 odstotkov v primerjavi z letom 2019. Toda znižanje najvišje dovoljene hitrosti na to ni imelo neposrednega vpliva, saj je takrat izbruhnila pandemija covida in se je gostota prometa močno zmanjšala.
Leta 2022, ko se je promet začel normalizirati, se je število nesreč na nizozemskih avtocestah vrnilo na približno enako raven kot v letih pred covidom, to je 2017 in 2018. Še več, raziskovalni novinarji konservativnega dnevnika Trouw in tednika De Groene Amsterdammer so že leta 2020 podvomili o učinkovitosti zmanjševanja hitrosti na avtocestah. Ugotovili so, da so perutninske farme veliko večji problem kot avtomobili, ki se vozijo po avtocestah s hitrostjo 130 km/h. Sklicujoč se na natančen izračun so navedli, da "ena farma, ki vzreja 24.000 puranov, proizvede več dušikovih emisij v enem letu, kot je bilo prihranjenih v istem obdobju z zmanjšanjem hitrosti na avtocestah." Te ugotovitve je kasneje potrdil nizozemski Nacionalni inštitut za zdravje in okolje ter Univerza Wageningen.
Po nedavnih volitvah se je na Nizozemskem oblikovala nova desna vlada, ki se je na podlagi rezultatov odločila, da v okviru nove koalicijske pogodbe vrne omejitev hitrosti na 130 km/h. Vendar je ta poteza takoj požela kritike. Organizacija Varen promet na Nizozemskem (VVN) je opozorila, da bo dvig hitrosti negativno vplival na prometno varnost. Teh trditev pa niso podkrepili z nobenimi konkretnimi podatki, kot je statistika nesreč, ki bi pokazala pozitiven vpliv znižanja omejitve na 100 km/h. Na svoji spletni strani so celo zapisali, da "ne vedo, kakšen vpliv bo imelo povečanje hitrosti na število prometnih nesreč s smrtnim izidom".