Aktualno
Norveška ima še en rekord: električni avtomobili so lani dosegli 89-odstotni tržni delež
Pred kratkim so nekateri mediji poročali, da bo Norveška z letošnjim letom prva država, ki bo prepovedala prodajo avtomobilov z motorji z notranjim zgorevanjem. Temu ni tako, a kljub temu so v tej skandinavski državi postavili še en 'električni' rekord.
Torek, 7. januar 2025
Ali se Norvežani razlikujejo od preostale Evrope? Morda se res zdi tako, saj je bila Norveška prva država na svetu, kjer so električni avtomobili v prodaji premagali avtomobile s termičnimi motorji. Medtem ko so pred desetimi leti električni avtomobili predstavljali le odstotek vseh novih registracij, jih je bilo leta 2020 že 54,3 %. Njihov tržni delež se je vsako leto povečeval. Leta 2023 se je, na primer, 82,4 % kupcev odločilo za povsem električni avtomobil, po poročanju norveške zveze za ceste (OFV) pa so v letu 2024 predstavljali 88,9 % registracij novih avtomobilov.
Država, katere proračun se napaja iz prihodkov od črpanja nafte in zemeljskega plina, si lahko privošči tudi velikodušno politiko subvencioniranja. Do nedavnega nikomur, ki se je odločil za nakup električnega avtomobila, ni bilo treba plačati DDV-ja ali carine. Brezplačne so bile tudi ceste, parkirišča, trajekti, vozniki električnih motociklov pa so lahko uporabljali avtobusne pasove v mestih. Čeprav je Norveška omejila nekatere davčne olajšave in spodbude, prodaja električnih avtomobilov še naprej raste, saj država lastnike avtomobilov z motorji z notranjim zgorevanjem kaznuje z visokimi davki.
"Norveška bo prva država na svetu, ki bo v veliki meri izločila bencinska in dizelska vozila s trga novih avtomobilov," je dejala Christina Buová, vodja norveškega združenja električnih vozil. Dodala je, da je pomembno tudi to, da je država uvedla spodbude, nikoli pa ni prepovedala bencinskih in dizelskih avtomobilov. "To bi razjezilo ljudi. Ne marajo, da jim govorijo, kaj naj počnejo."
Najštevilčnejši kupci avtomobilov s termičnimi motorji na Norveškem so sicer podjetja, ki se ukvarjajo z najemom vozil. Kitajski električni avtomobili so po drugi strani predstavljali skoraj deset odstotkov celotne prodaje novih avtomobilov. Ofenziva električnih avtomobilov na norveških cestah pomeni, da so se morali drugi sektorji prilagoditi. Na bencinskih servisih tako vse več bencinskih in dizelskih točilnih mest zamenjujejo hitre električne polnilnice.
"V treh letih bomo imeli vsaj toliko polnilnih postaj, kot imamo črpalk za gorivo, in kmalu bo več kot 50 odstotkov vseh avtomobilov na Norveškem električnih. Skladno s tem moramo razširiti našo polnilno infrastrukturo," je dejal Anders Kleve Svela, vodja največjega norveškega trgovca z gorivi Circle K. Toda za voznike prehod na elektromobilnost pomeni, da lahko polnjenje pozimi zaradi nizkih temperatur traja dlje. "Včasih pogrešam to, da ga ne morem napolniti in odpeljati v petih minutah," je za tiskovno agencijo Reuters povedala 28-letna voznica Desire Andersen. "Vendar se počutim bolj udobno, če vozim električni avtomobil. To je bolje za okolje, dizelski avtomobili tudi smrdijo," je sklenila.