Opuščanje revolucionarne tehnologije
Temni časi za laserske žaromete
BMW novih modelov ne bo več opremljal z žarometi, ki so bili še pred nekaj leti revolucionarni. Laserske luči bi tako lahko doživele (pre)zgodnjo upokojitev.
Sreda, 6. november 2024
Videti je bilo, da bodo prinesli revolucijo za nočno vožnjo, a zdaj, po le 10 letih, kaže, da bi se jim proizvajalci utegnili odpovedati. BMW je prek enega svojih vodilnih namreč priznal, da ne namerava vgrajevati laserskih žarometov v svoje nove modele. Ta odločitev je zanimiva, saj je ravno zaradi teh žarometov prišlo do enega od zanimivejših dvobojev v avtomobilski industriji v zadnjih letih. Šlo je za boj med bavarsko znamko in Audijem, in sicer glede tega, kdo med njima je prvi opremil
svoj avtomobil z »očmi«, ki svetijo in vidijo kar 600 metrov daleč. Dvoboj je pripadel Audiju. No, vsaj tako je bilo videti na sejmu potrošniške elektronike CES v Las Vegasu leta 2014. Ta je tam predstavil žaromete, ki so zahvaljujoč tehnologiji iz predvajalnikov DVD blu-ray svetili dvakrat dlje kot že poznani s tehnologijo LED. Srce teh izjemno zmogljivih dolgih luči predstavljajo visoko zmogljive diode modre barve, ki ustvarjajo zelo močen svetlobni snop. S prehodom skozi rumeni fosfor
oddajajo zelo intenzivno belo svetlobo, ki reže temo. Obenem porabijo 30 odstotkov manj energije od žarometov LED in se tudi manj segrevajo.
Prihodnost tehnologije, ki je veliko obetala, je negotova predvsem zaradi predpisov in visokih proizvodnih stroškov.
Prvi korak je bil storjen, a BMW je že imel pripravljen odgovor. Na predstavitvi zaprtega tipa, ki so se je lahko udeležili le tisti, ki so ga naročili, je predstavil futuristični i8 z laserskimi žarometi, ki je bil tako prvi serijski avtomobil s to tehnologijo. A to še ni konec zgodbe. Audi je namreč imel asa v rokavu. To je bil na 99 primerkov omejen model R8 LMX, ki je, poleg tega da je bil na voljo le v modri barvi, bil, seveda, prav tako opremljen z novimi naprednimi žarometi, njegov
prihod na trg pa je predviden poleti leta 2014 oziroma kakšen mesec pred prihodom i8. Šah mat? Ne. Pri BMW-ju se niso dali in so 5. junija tistega leta v salonu BMW Welt v Münchnu organizirali dogodek, na katerem so srečnim lastnikom predali prvih osem primerkov inovativnega hibridnega športnika z laserskimi žarometi. To je bilo dovolj, da je i8 postal prvi avtomobil na svetu, prodan s takšnimi žarometi, ki so poleg vsega tudi pametni. Ko tipalo zazna promet iz nasprotne smeri, jih zato, da
ne bi slepili bližajočih se avtomobilov, namreč izklopi.
In zakaj jim torej zdaj grozi (pre)zgodnja upokojitev? Predvsem so za to krivi predpisi v ZDA, ki z omejitvijo svetilnosti na 250 metrov bistveno omejujejo njihov potencial. Tu pa so tudi visoki proizvodni stroški, zaradi katerih so lahko namenjeni le luksuznim avtomobilom. In ne nazadnje, žarometi LED so v zadnjih letih močno napredovali in zmanjšali razkorak.
Najnovejši matrični žarometi LED se lahko (vsaj v ZDA) primerjajo po svetilnosti in so celo pametnejši. Da ne bi slepili drugih udeležencev v prometu, v sodelovanju s kamerami ustvarjajo zasenčene snope in še naprej intenzivno osvetljujejo vse drugo. Dejstvo, da med nosilce te tehnologije sodi ravno Audi, pa daje slutiti, da za laserske žaromete, ki jih trenutno vgrajujejo v modele, kot so BMW iX, serija 4 gran coupé in audiji Q7, Q8 ter A5, prihajajo temni časi. In morda so prav našteti modeli zadnji, za katere bodo na voljo.
Oznake:
- laserski žarometi
- opuščanje