Pravila EU za recikliranje vozil
Ustvarjeni tako, da jih bo mogoče razstaviti
Evropska komisija uvaja koncept »design for removal«. Avtomobili bodo morali biti zasnovani tako, da jih bo mogoče razstaviti in reciklirati ter se tako izogniti nepotrebnemu odpadu.
Petek, 3. januar 2025
Avtomobilska industrija ustvarja 19 odstotkov evropskega povpraševanja po jeklu, 10 odstotkov porabe plastike, 42 odstotkov aluminija, zahteva pa še baker (6 odstotkov), gumo (65 odstotkov proizvodnje) in steklo (1,5 milijona ton). Vse večja prisotnost različnih tehnologij v avtomobilih zahteva vse več kritičnih surovin. Gre za milijone ton različnih virov, za katere si danes ne moremo privoščiti, da bi jih po uporabi zavrgli. Prvič zato, ker veliko tega ne proizvajamo, pridobivamo ali
predelujemo sami, drugič pa zato, ker imamo težavo z odpadki. Po mnenju Evropske komisije se je treba začeti vračati po proizvodni verigi. Poleg recikliranja je predlagala revizijo ureditve o vozilih iz leta 2000, ki niso več v uporabi (end-of-life-vehicles), in sicer tako, da ji je dodala »design for removal«.
Avtomobili bodo morali imeti »potni list« z navodili za razstavljanje in recikliranje svojih delov.
Za kaj gre? Vozila bodo morala biti zasnovana tako, da jih bo mogoče razstaviti ter reciklirati vse dele, ki jih je mogoče ponovno uporabiti. Ob tem bodo morali proizvajalci razviti krožno strategijo in izstaviti »elektronski potni list« z navodili za odstranjevanje, zamenjavo in ponovno uporabo uporabljivih delov. Vse to se bo moralo začeti dogajati šest let po začetku veljave novega besedila, ki je predvidena za leto 2026, v treh letih pa bodo morali obrati pred stiskanjem začeti
odstranjevati in ločevati dele. Enega od najzanimivejših delov predloga predstavljajo predpisi o »razstavljivosti« in razstavljanju. Od tovarne, ki proizvaja vozila, do obrata, ki jih bo razstavljalo, bo za doseganje čim boljših rezultatov ponovne uporabe moralo biti vse tehnično in operativno usklajeno.
Toda za to, da bo sistem deloval, bo morala shema razširjene odgovornosti proizvajalca, ki jo pravilnik določa, od njega tudi zahtevati, da vključuje tako obveznost financiranja operacij zbiranja kot tudi obnavljanja ter organiziranja verige. Izkazalo se je namreč, da če je organizacija v domeni proizvajalcev, se dosegajo boljši rezultati, predvsem pa so zagotovljena večja jamstva glede zakonitosti, nadzora in sledljivosti.
Oznake:
- EU
- Pametno recikliranje