Avto.info

Pravila EU za recikliranje vozil

Ustvarjeni tako, da jih bo mogoče razstaviti

Evropska komisija uvaja koncept »design for removal«. Avtomobili bodo morali biti zasnovani tako, da jih bo mogoče razstaviti in reciklirati ter se tako izogniti nepotrebnemu odpadu.

Petek, 3. januar 2025

Avtomobilska industrija ustvarja 19 odstotkov evropskega povpraševanja po jeklu, 10 odstotkov porabe plastike, 42 odstotkov aluminija, zahteva pa še baker (6 odstotkov), gumo (65 odstotkov proizvodnje) in steklo (1,5 milijona ton). Vse večja prisotnost različnih tehnologij v avtomobilih zahteva vse več kritičnih surovin. Gre za milijone ton različnih virov, za katere si danes ne moremo privoščiti, da bi jih po uporabi zavrgli. Prvič zato, ker veliko tega ne proizvajamo, pridobivamo ali predelujemo sami, drugič pa zato, ker imamo težavo z odpadki. Po mnenju Evropske komisije se je treba začeti vračati po proizvodni verigi. Poleg recikliranja je predlagala revizijo ureditve o vozilih iz leta 2000, ki niso več v uporabi (end-of-life-vehicles), in sicer tako, da ji je dodala »design for removal«.

Avtomobili bodo morali imeti »potni list« z navodili za razstavljanje in recikliranje svojih delov.


Za kaj gre? Vozila bodo morala biti zasnovana tako, da jih bo mogoče razstaviti ter reciklirati vse dele, ki jih je mogoče ponovno uporabiti. Ob tem bodo morali proizvajalci razviti krožno strategijo in izstaviti »elektronski potni list« z navodili za odstranjevanje, zamenjavo in ponovno uporabo uporabljivih delov. Vse to se bo moralo začeti dogajati šest let po začetku veljave novega besedila, ki je predvidena za leto 2026, v treh letih pa bodo morali obrati pred stiskanjem začeti odstranjevati in ločevati dele. Enega od najzanimivejših delov predloga predstavljajo predpisi o »razstavljivosti« in razstavljanju. Od tovarne, ki proizvaja vozila, do obrata, ki jih bo razstavljalo, bo za doseganje čim boljših rezultatov ponovne uporabe moralo biti vse tehnično in operativno usklajeno.

Toda za to, da bo sistem deloval, bo morala shema razširjene odgovornosti proizvajalca, ki jo pravilnik določa, od njega tudi zahtevati, da vključuje tako obveznost financiranja operacij zbiranja kot tudi obnavljanja ter organiziranja verige. Izkazalo se je namreč, da če je organizacija v domeni proizvajalcev, se dosegajo boljši rezultati, predvsem pa so zagotovljena večja jamstva glede zakonitosti, nadzora in sledljivosti.

Oddaj komentar

Test sistemov za pomoč vozniku: tesla naravnost skozi lažni zid, lexus se je ustavil kot profesionalec

Teslina odločitev, da avtomobilov ne bodo opremili s senzorji lidar je zelo kontrov
Novice

VW je zgodbo družinskega 7-sedežnika spisal na novo

Najnovejši Volkswagnov model je na slovenskih cestah verjetno tudi najbolj vsestran
Novice

Kaj ženske ljubijo

Strokovna žirija 82 avtomobilskih novinark iz 55 držav je tudi letos izbirala avto
Novice

To je dokončna električna reinkarnacija turbo legende

Električna dirkaška zverina, ki ji bo dovoljeno tudi na cesto, sloni na aluminijas
Novice

To je BMW-jeva nova popolnoma električna trojka

Novi limuzinski i3, zasnovan na platformi neue klasse, bo prispel na trg predvidoma
Novice

CLA teče tretji krog

Novi CLA je že tretja generacija tega Mercedesovega modela, ki sicer ohranja osnovn
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.