Avto.info

Aktualno

Serijsko kaznovanje voznikov brez vinjete: Zaradi nepozornosti za več tisoč evrov kazni

Elektronski sistem nadzora zazna čisto vsak prekršek neplačevanja cestnine. DARS se za začetek obravnave posameznih prekrškov sklicuje na 20-dnevni zakonski rok, vozniku, ki ne ve, da nima vinjete, pa se lahko v tem času nabere za več tisoč evrov glob.

Avtor: Borut Fakin / Foto: Jernej Prelac
Nedelja, 7. avgust 2022

Pred časom smo v pogovoru s šefom DARS-ovih nadzornikov (klik za članek) podrobno opisali sistem nadzora nad uporabo elektronskih vinjet. Od njihove uvedbe nadzorniki lovijo voznike, ki niso plačali cestnine, s stacionarnimi kamerami in mobilno opremo. Tako ujamejo čisto vsakega, ki se brez vinjete pripelje mimo. Enkrat, dvakrat, desetkrat … Zakon je jasen. Kdor želi uporabljati cestninsko cesto, mora plačati cestnino, torej kupiti vinjeto, preden nanjo zapelje.

Toda novi sistem plačevanja cestnine lahko dobroverne uporabnike, ki zmotno mislijo, da avtomobil, ki ga uporabljajo, ima vinjeto, zelo hitro pripelje v neljubi položaj. Odkar ni več fizičnih vinjet v obliki nalepk, je preverjanje prisotnosti vinjete namreč precej bolj zapleteno. Na DARS-u v zvezi s tem pojasnjujejo, da ob nakupu elektronske vinjete uporabnik prejme račun in potrdilo, na katerem so razvidni podatki o registrski označbi, državi registracije, cestninskem razredu in datumu veljavnosti. Če potrdila o plačilu vinjete ni, uporabnik avtomobila nima uradne možnosti, da bi to preveril. Pred novim letom je bil na spletni strani DARS-a na voljo pripomoček, s katerim je lahko vsakdo zgolj z vpisom registrske oznake katerega koli vozila preveril, ali ima to vozilo veljavno vinjeto in koliko časa je veljavna. Takšno rešitev je informacijski pooblaščenec prepovedal. V zvezi s tem iz pisarne informacijskega pooblaščenca pojasnjujejo: »Če je lastnik ali uporabnik vozila posameznik, je registrska oznaka vozila nedvomno osebni podatek, posledično je osebni podatek tudi, ali ima vozilo s to registrsko oznako veljavno e-vinjeto. Spletna rešitev, ki je omogočala »preverjanje veljavnosti e-vinjet« na spletni strani DARS-a, je v bistvu omogočala javni dostop do teh podatkov. Ker noben zakon v Sloveniji ne predvideva javne objave teh podatkov, je informacijski pooblaščenec takšni rešitvi nasprotoval. V skladu s slovensko ustavo sme namreč obdelavo osebnih podatkov določiti le zakon ali hierarhično višji pravni akt. Ureditev, ki je omogočala preverjanje veljavnosti e-vinjet, je določal tedaj veljavni Splošni akt o cestninjenju, ki nima narave zakona, temveč podzakonskega akta. Rešitev preverjanja veljavnosti e-vinjet, kot je bila vzpostavljena, je bila torej po mnenju informacijskega pooblaščenca neustavna – podobno je potrdilo tudi Ustavno sodišče RS v zvezi s preverjanjem pogojev PCT, ko je obdelavo določal vladni odlok«.

Tako uporabniku za to, da bi preveril, ali vozilo ima vinjeto, ostane le ena možnost, in sicer s postopkom za nakup vinjete na prodajnem mestu ali v spletni trgovini. V obeh primerih bo sistem med postopkom nakupa prodajalcu ali samemu uporabniku pokazal, da vinjeta za vozilo z vpisano registrsko označbo že obstaja.

KAJ PA PRAVNE OSEBE?

Še več možnosti za napake in posledično potencialne težave za uporabnike se kaže pri vozilih, ki so v lasti pravnih oseb in jih uporabljajo različni posamezniki. Na vprašanje, ali bi lahko za vozila, ki so v lasti pravnih oseb, obstajal pripomoček za preverjanje prisotnosti e-vinjet, informacijski pooblaščenec odgovarja: »Vozila, ki so last pravnih oseb, ne uživajo pravne varnosti z naslova varstva osebnih podatkov, zato se posledično na IP glede tega formalno ne moremo opredeljevati, primerno pa bi bilo, da pravne osebe s strani oseb, ki so zadolžene za upravljanje voznega parka, ustrezno seznanijo svoje uporabnike vozil o obstoju e-vinjet in roku njihove veljavnosti ter da, seveda, skrbijo za ustrezno opremljenost vozil z e-vinjetami.«

Na DARS-u glede pripomočka za preverjanje prisotnosti e-vinjet v lasti pravnih oseb menijo: »Težava, ki bi se lahko pojavila, je, kako bi DARS "tehnično" ločeval vozila glede na lastništvo oziroma glede na uporabnika (torej vozila v lasti fizičnih oseb in vozila v lasti pravnih oseb), prav tako DARS, na primer, ne more ugotavljati, ali so vozila pravnih oseb dodeljena določenemu posamezniku, na primer članom uprave v podjetju ali direktorjem področij.« Zato menijo, da je treba z novelo področnega zakona o cestninjenju urediti možnost uporabe tovrstnega pripomočka za vse, ne le za vozila v lasti pravnih oseb.

A KER PRIPOMOČKA NI ...

Toda trenutno takšnega pripomočka ni in napake se dogajajo. Tako je bila uporabniku, ki je vozil avtomobil v lasti podjetja, zaradi napake upravljavca voznega parka tega podjetja, ki je pozabil kupiti vinjeto, izrečena globa v višini 300 evrov. Obenem mu je cestninski nadzornik povedal, da je bilo s tem avtomobilom storjenih še sedem istovrstnih prekrškov, kar pomeni, da bo seštevek glob znašal 2.400 evrov. V takšnih primerih je ključno, koliko časa traja postopek od trenutka, ko kamere DARS-a zaznajo prekršek, do njegove obravnave, saj lahko dobroverni uporabnik v tem času prekršek ponavlja. Zakon o cestninjenju določa, da se lahko slikovno gradivo hrani 20 dni.

KAKO STVARI POTEKAJO V PRAKSI?

Zanimalo nas je, koliko dni dejansko poteče od zaznave prekrška do uvedbe postopka. V zvezi s tem na DARS-u odgovarjajo: »Pri nadzoru na daljavo se plačilni nalog kršitelju pošlje v okviru zakonsko določenega roka. Čas, v katerem se plačilni nalog pošlje, je odvisen od tega, koliko je zaznanih cestninskih prekrškov v določenem obdobju in koliko cestninskih nadzornikov imamo na voljo. Sicer pa je treba upoštevati še čas, ki ga ima kršitelj, da prevzame obvestilo oziroma plačilni nalog, na kar v družbi DARS nimamo vpliva, saj se pošiljke vročajo v skladu z določbami Zakona o splošnem upravnem postopku (ZUP)«.

Na vprašanje, ali na DARS-u glede na veliko število zaznanih prekrškov razmišljajo o načinu, ki bi pospešil postopke, odgovarjajo, da so postopki optimizirani v okviru zahtev, ki jim jih predpisuje zakonodaja, a se obenem strinjajo, da bi bilo z večjim številom zaposlenih mogoče poostriti nadzor in pospešiti izdajanje plačilnih nalogov po pošti.

Oddaj komentar

Tako je videti notranjost motorja, če nalijete preveč olja

Motorji z notranjim zgorevanjem potrebujejo olje - imajo namreč veliko gibljivih de
Novice

Xiaomijeva tovarna lahko model SU7 izdela v samo 76 sekundah!

Proizvajalec pametnih telefonov in po novem tudi avtomobilov, Xiaomi, izdeluje svoj
Novice

Le za bogate izbrance: milijarder 'odrezal' hrib in zgradil zasebno dirkališče na ravni formule 1

Na Japonskem so lani zgradili prvo zasebno dirkališče. Zasnoval jo je Hermans Tilk
Novice

Sedem stvari, ki jih morate vedeti o AdBlue

Sredstvo AdBlue danes potrebuje vsak nov dizelski avtomobil. Če ga še nikoli niste
Novice

Renault v nezavidljivem položaju skuša rešiti posel

Skupina Renault se je znašla v neprijetni situaciji, saj je z Rusijo poslovno močn
Novice

E-mini s kitajskim potnim listom

V resnici se bo trivratni mini razcepil na dve različici, klasično in električno.
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.