Avto.info

Trajnostni materiali

Konoplja v avtomobilih

Konoplja sodi med zanimive zelene priložnosti tudi v avtoindustriji. Vse več proizvajalcev vlaga v bolj trajnostne biomateriale, ki niso odvisni od nafte.

Avtor: Borut Fakin, AV / Foto: QRT
Torek, 31. december 2024

Človek jo od nekdaj uporablja za olja, vrvi, oblačila, kmalu pa bo prisotna tudi v avtomobilih. V okviru zelenega prehoda na konopljo stavi vse več avtomobilskih proizvajalcev. Henry Ford je že davnega leta 1941 izdelal avtomobil s karoserijo iz bioplastike, ki je vsebovala konopljo in je bila 10-krat vzdržljivejša od jekla (zgoraj desno). S tem se je želel znebiti naftnih derivatov, a razvoj se ni nadaljeval. Toda danes je zgodba drugačna. Proizvajalci so prisiljeni iskati bolj trajnostne materiale z manjšim energijskim vplivom ter manjšim vplivom na okolje, za izdelavo katerih se ne uporablja snovi živalskega izvora ali fosilnih goriv. In tako iz klobuka pogleda rastlina, o kateri je vedno veliko govora.

Človek konopljo od nekdaj uporablja v zelo različne namene, zdaj jo je pograbila tudi avtomobilska industrija.


Samo v Evropi je pridelava konoplje zrasla s 97.000 ton iz leta 2015 na 179.000 ton iz leta 2022 (+ 84 %). Na tem področju s kar 60 odstotki evropske predelave prevladuje Francija, sledi pa ji Nemčija (17 %), kjer poteka večina raziskav in razvoja za avtomobilsko industrijo. Volkswagen v sodelovanju z zagonskim podjetjem Revoltech razvija material lovr, ki ima lastnosti usnja, a je veganski, brez nafte, mogoče ga je reciklirati, izdelan pa je s konopljinimi vlakni. Gre za stranski proizvod kmetijskih odpadkov, proizvajati pa ga je mogoče v obstoječih industrijskih obratih. BMW je konopljo že vključil v notranje obloge modela i3, danes pa jo vključuje v določene karoserijske dele modela M4 GT4 (spodaj), skupaj s Porschejem in Volvom pa obenem vlaga v zagonsko podjetje Bcomp, ki razvija biomateriale. V isti smeri delujejo tudi pri Audiju in Mercedesu.

Proizvajalci si želijo materialov, ki poleg tega da so lahki, trpežni in trajnostni (en hektar konoplje, stare pet mesecev, izniči 15 ton CO2), privlačijo tudi vse večjo skupino veganskih kupcev. Toda treba je tudi pogledati resnici v obraz in v denarnico. Vključevanje konoplje v masovno proizvodnjo še vedno predstavlja določene tehnične izzive. Stroški so visoki, prav tako pa še ni jasno, kolikšna je življenjska doba tako proizvedenih delov. Zato gre trenutno bolj za stavo kot za obljubo, seveda v upanju na ugoden razplet.

Oddaj komentar

Test sistemov za pomoč vozniku: tesla naravnost skozi lažni zid, lexus se je ustavil kot profesionalec

Teslina odločitev, da avtomobilov ne bodo opremili s senzorji lidar je zelo kontrov
Novice

VW je zgodbo družinskega 7-sedežnika spisal na novo

Najnovejši Volkswagnov model je na slovenskih cestah verjetno tudi najbolj vsestran
Novice

Kaj ženske ljubijo

Strokovna žirija 82 avtomobilskih novinark iz 55 držav je tudi letos izbirala avto
Novice

To je dokončna električna reinkarnacija turbo legende

Električna dirkaška zverina, ki ji bo dovoljeno tudi na cesto, sloni na aluminijas
Novice

To je BMW-jeva nova popolnoma električna trojka

Novi limuzinski i3, zasnovan na platformi neue klasse, bo prispel na trg predvidoma
Novice

CLA teče tretji krog

Novi CLA je že tretja generacija tega Mercedesovega modela, ki sicer ohranja osnovn
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.