Avto.info

Tehnika

Ali res potrebujemo deset prestav?

Vse večje število prestav samodejnih menjalnikov, ki jih vedno pogosteje srečujemo v sodobnih avtomobilih, je posledica težnje po zmanjševanju porabe goriva in s tem povezanega onesnaževanja.

Torek, 27. november 2018

Motorji z notranjim izgorevanjem bodo še zelo dolgo del avtomobilizma, zato proizvajalci vanje vlagajo ogromna sredstva, morda večja kot kadar koli doslej. Inovacij, ki bi drastično izboljšale učinkovitost, praktično ni več, zato pa veliko truda in denarja vlagajo v tiste, ki prinašajo še tako majhne izboljšave. Eno izmed področij, ki naj bi imelo še precej potenciala, je menjalnik, predvsem samodejni. V zadnjih letih smo bili tako priče nenehnemu dodajanju prestav, ki danes že presegajo številko deset. Patentirani so namreč že menjalniki z 11 prestavami, 10-stopenjske pa že nekaj časa vgrajujejo v serijske avtomobile.

Zakaj ne CVT?

Če bi bil glavni cilj avtomobilskih proizvajalcev in uporabnikov avtomobilov učinkovitost, bi verjetno vsi imeli vgrajene brezstopenjske oziroma neskončnostopenjske samodejne menjalnike, ki jih poznamo pod kratico CVT (continuously variable transmission). Njihova ključna lastnost je, da lahko vselej zagotavljajo, da motor deluje v najbolj optimalnem območju vrtljajev, brez izgub, ki jih s seboj prinaša menjanje prestav ostalih menjalnikov. Težava nastopi pri najbolj pogostem vzroku – človeku. Brez sodelovanja voznika namreč varčen pogonski sklop ne obstaja in CVT je v tem primeru še nekoliko bolj občutljiv, saj se, prilagojen za varčevanje, ob priganjanju odreže zelo slabo. V praksi se tako z zares dobrimi rezultati odreže le v toyoti prius in podobnih avtomobilih, katerih bistvo je doseganje čim nižje porabe, večina voznikov pa pri tem tudi aktivno sodeluje.

Med varčnostjo in dinamiko

Druga najboljša alternativa je klasičen samodejni menjalnik, ki z lastno pametjo izbira najbolj učinkovito prestavno razmerje v danem trenutku. V teoriji bi torej moralo veljati, da je več prestav bolje kot manj, saj so tako lahko razlike med prestavnimi razmerji manjše, tako kot izgube pri prestavljanju na račun manjšega padca vrtljajev. A tu je treba upoštevati še druge dejavnike, kot so masa, velikost in cena takšnega menjalnika. Danes tako velja, da je smiselno izdelovati osem-, devet- in celo desetstopenjske menjalnike, ki zagotavljajo tako vozno dinamiko (oziroma ustvarijo vtis) in varčnost pri porabi goriva.

Tri sklopke?

Če redno prebirate našo revijo, ste zagotovo že večkrat zasledili izraz dvosklopčni menjalnik. Poznamo ga predvsem pod kratico DSG, deluje pa kot izjemno hiter in odziven samodejni menjalnik, a z robotiziranim sistemom pretikanja, pri čemer za njegovo hitrost skrbita dve sklopki – ena v uporabi in druga v pripravljenosti. Zaradi vse večjega števila prestav in vse manjšega razpona delovanja posameznega prestavnega razmerja (majhne razlike med njimi pomenijo, da so intervali uporabe posamezne prestave lahko precej krajši) se hitro lahko pripeti, da je »v pripravljenosti« napačna prestava (višja ali nižja). Rešitev za to je tretja sklopka, kar pomeni, da sta lahko dve, ki trenutno nista v uporabi, vedno pripravljeni za aktivacijo višje in nižje prestave. S podobnimi problemi se soočajo klasični samodejni menjalniki z devetimi in desetimi razmerji, saj se nam je med testiranji večkrat zdelo, da delujejo zmedeno in neodločno.

Ti mali čudeži tehnike so zagotovo odlična rešitev za nekaj odstotno zmanjševanje deklariranih podatkov o porabi goriva. Koliko prihranijo v praksi, ko jih vozi nešteto različnih voznikov s prav toliko slogi vožnje, pa je drugo vprašanje. 

Z 10-stopenjskim samodejnim menjalnikom se lahko pohvali Fordov športnik mustang, katerega test lahko preberete tukaj (KLIK).

CVT v formuli 1

Dokaz o učinkovitosti brezstopenjskega samodejnega menjalnika (CVT) je Williamsov dirkalnik formule 1 iz leta 1993. Takrat je nastala zmogljivejša različica že tako nepremagljivega dirkalnika FW15, s katerim je kasneje Alain Prost osvojil naslov prvaka. Dirkalnim potrebam prilagojen menjalnik CVT je pomenil, da je motor vselej deloval v najbolj učinkovitem območju vrtljajev, rezultat pa je bil skorajda nepojmljiv. Menda je inovacija čase krogov na dirkališčih zmanjšala za več sekund, ne le za desetinke. Žal trdni dokazi o tem ne obstajajo, saj je FIA uporabo menjalnika še pred prvo dirko sezone izrecno prepovedala.

Prvi SUV v 106-letni zgodovini Astona Martina

Aston Martin je svojo paleto modelov razširil s prvim športnim terencem v zgodovin
Novice

Ken Block 'raztural' na eni najzahtevnejših cest na svetu!

Ken Block je oboževalce (spet) navdušil s posnetkom nove pustolovščine, drugega
Novice

Afriški kralj kupil 19 rolls-royceov in 120 BMW-jev

Svetovni mediji poročajo, da je v revni afriški državi Kraljevini Esvatini (
Novice

Osvežitev za navaro

Prenovljena navara je navzven praktično nespremenjena; nova so le platišča (ta ž
Novice

Na Hrvaškem drastična sprememba cestninjenja

V hrvaških medijih je zadnje dni vroča zgodba nova investicija, težka&n
Novice

Notranjost VW ID.3 je zelo zanimiva

Na spletu se je za kratek čas znašel Volkswagnov uradni video, na katerem je bilo
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.