Avto.info

Tehnika

Električni sistemi v avtomobilih: 12, 24 ali 48 voltov?

Standardna napetost električne napeljave pri osebnih vozilih je 12 voltov. Večina proizvajalcev pri svojih blagih hibridih uporablja močnejši, 48-voltni sistem, ki ob enakem toku premore štirikrat večjo moč od 12-voltnega.

Avtor: Anže Jamnik / Foto: arhiv AF
Nedelja, 26. december 2021

Nekoč, tja nekje do štiridesetih let prejšnjega stoletja, so osebni avtomobili uporabljali električni sistem z napetostjo šest voltov. To je napetost, ki jo dajejo tri svinčeve akumulatorske celice, kot takratni standard pa je popolnoma zadostovala za napajanje vseh električnih porabnikov. Njihovo število se je z razvojem avtomobilizma vseskozi povečevalo, s čimer so rasle tudi potrebe po večji moči električne energije, zato je avtomobilska industrija postavila nov standard pri 12 voltih.

12, 24 ali 48 voltov?

Osvežimo osnovno znanje fizike – moč je zmnožek napetosti in toka, torej je za doseganje večje moči treba povečati tok ali napetost. Z mnogo vidikov je precej prikladnejše povečanje napetosti – 48-voltni sistem torej pri enakem toku zagotavlja štirikrat več moči, poleg tega so zaradi višje napetosti manjše izgube. Avtomobilski inženirji so si bolj ali manj enotni, da je ravno 48 voltov idealna napetost, saj je večkratnik 12-voltne (ali 24-voltne, ki se uporablja pri komercialnih vozilih), poleg tega je manjša od 60 voltov, ki v skladu s standardi že zahteva drugačne, močnejše in bolje zaščitene električne vodnike ter druge varnostne prijeme.

Višja napetost svoje očitne prednosti pokaže predvsem pri tako imenovanih mehkih hibridih, vozilih, ki so opremljeni s klasičnim bencinskim ali dizelskim motorjem kot osrednjim pogonskim virom, dodaten elektromotor, običajno razvija približno 12 kW (16 KM), pa mu pomaga predvsem v območjih, kjer je motor z notranjim zgorevanjem manj učinkovit. Poleg tega z bogatim navorom, ki je na voljo tako rekoč takoj, pomaga pri pospeševanju, takšna vozila pa omogočajo tudi tako imenovano jadranje, kar pomeni, da se pri majhnih obremenitvah motor popolnoma izklopi. Tisto malo energije, ki jo vozilo v danem trenutku potrebuje za premikanje, zagotavlja električni motor.

Delovanje blagih hibridov je podobno klasičnim, le da je prispevek električnega motorja manj izrazit. Baterije polnijo z rekuperacijo kinetične energije in ne prek zunanjega kabla, razmeroma majhna baterija pa je hitro napolnjena. Dodatni elektromotor obenem pripomore k boljšim zmogljivostim, izboljša prožnost motorja in poskrbi za bolj tekoče delovanje, po drugi strani prispeva k deset ali celo več odstotkov manjši porabi goriva. Skratka, za doseganje enake zmogljivosti bencinski (ali dizelski) motor porabi manj, nižje so tudi emisije ogljikovega dioksida in drugi izpusti, kar zahtevajo vse strožji emisijski standardi in prihajajoči predpisi EU in drugih držav.

Mazda in 24-voltni električni sistem

Mazda je ubrala vmesno pot, saj so svoj dvolitrski bencinski motor skyactiv-G in skyactiv-X opremili z blagim hibridom na podlagi 24-voltnega električnega sistema. Poleg zmogljivejšega zaganjalnika oziroma alternatorja, pretvornika napetosti in krmilne elektronike je opremljen še z majhno in kompaktno baterijo kapacitete 600 kJ, hibridni sistem pa skrbi predvsem za bolj gladko delovanje motorja, bolj tekočo vožnjo med menjavanjem prestav in učinkovitejše delovanje sistema start-stop. Zaradi višje napetosti je na voljo več energije za napajanje električnih porabnikov in bencinski motor je med postanki lahko dlje časa ugasnjen – pravzaprav gre za naslednjo stopnjo prejšnjega Mazdinega sistema, ki je namesto (majhne) baterije uporabljal kondenzator, sicer pa tudi pri tej japonski znamki razvijajo 48-voltni blagi hibrid, ki je danes že kar nekakšen standard sodobnih motorjev. Z njim bodo opremili novo generacijo svojih pogonskih agregatov; trilitrski bencinski in 3,3-litrski dizelski vrstni šestvaljnik.

Oddaj komentar

Dizelski motor je mrtev! Po 45 letih je veliki proizvajalec sprejel najtežjo odločitev doslej

Volvo je pravkar izdelal svoj zadnji avtomobil z dizelskim motorjem. Znamka v lasti
Novice

Spor zaradi parkirišča za stanovalce: Sosedje so mu v garaži zazidali BMW

V središču madridskega okrožja Chamberí, kjer se iskri kot v večini velikih sta
Novice

Keanu Reeves zaradi Akrapoviča prispel v Slovenijo

Po poročanju portala 24ur je znani ameriški igralec Keanu Reeves pred dvema dnevom
Novice

Sedem stvari, ki jih morate vedeti o AdBlue

Sredstvo AdBlue danes potrebuje vsak nov dizelski avtomobil. Če ga še nikoli niste
Novice

Renault v nezavidljivem položaju skuša rešiti posel

Skupina Renault se je znašla v neprijetni situaciji, saj je z Rusijo poslovno močn
Novice

E-mini s kitajskim potnim listom

V resnici se bo trivratni mini razcepil na dve različici, klasično in električno.
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.