Avto.info

Tehnika

Kako deluje izklop valjev za prihranek pri gorivu?

Izklop valjev je vse bolj priljubljen varčevalni ukrep pri bencinskih motorjih, v praksi pa lahko prihranijo od sedem do 15 odstotkov goriva, največ v mestu. Prvič so ga v serijskem avtomobilu uporabili že leta 1981.

Torek, 1. januar 2019

Avtomobilski motorji med vožnjo redko potrebujejo kaj več kot dvajset do štirideset odstotkov celotne moči, ki jo ponuja motor. Zato so inženirji že pred časom prišli na idejo, da bi občasno izklopili vsak drugi valj. Delo še vedno lahko opravljajo ostali valji, medtem ko je poraba goriva lahko občutno manjša.

Vseeno izklop valjev ni tako preprosta stvar, kot bi si mislili. Ni dovolj le ugasniti vbrizgavanje goriva in vžig, saj bi »ugasnjeni« valji sicer prenehali zagotavljati delovni takt, medtem ko bi energijo trošili, na primer, med stiskanjem zmesi v drugem taktu. Torej so ukrepi v razdelilnem sistemu nujni, pa tudi v tem primeru ni mogoče računati na kar 50-odstotni prihranek. Realno tovrstni motorji lahko porabijo od sedem do 15 odstotkov manj goriva, kar ni malo. Tudi če se izgube pri kompresijskem taktu izničijo, ostajajo izgube zaradi trenja v valjih. Ti se izklopijo med manjšimi obremenitvami, ko je efektivni vrtilni moment nekje med 25 in 75 Nm, pri hitrostih vrtenja motorja med 1400 in 4000 vrtljaji na minuto.

Ko voznik na hitro pritisne na plin, se v hipu vklopijo vsi valji. V povprečju prihranek znaša približno štiri decilitre na 100 kilometrov, ob upoštevanju sistema start/stop pa prihranek znaša približno 0,6 litra. V mestu, kar je večini najbolj pomembno, se lahko na 100 kilometrov prihrani kar cel liter goriva.

Namesto enodelne odmične gredi je vgrajena večdelna, z nazobčano osnovo in aksialno pomično lupino, na kateri so odmikala z dvema različnima profiloma. To pomeni, da se lahko menjata profil, ki ventile odpira in zapira, ter profil, ki jih pusti pri miru.

Izklop valjev med delovanjem motorja se brez težav ujema z uporabo prisilnega polnjenja, neposrednega vbrizga goriva in sistemom start/stop, ob tem pa poraba brez težav pade pod pet litrov. Prvi koncept sodobnega izklopa valjev so testirali že v času druge svetovne vojne, premiero v avtomobilskem svetu pa je tehnologija doživela leta 1978 na avtomobilskem salonu v Ženevi. Predstavil jo je Daimler-Benz in jo namenil predvsem večjim motorjem z osmimi ali dvanajstimi valji, a je ni takoj uporabil. Tako je v zgodovino zapisan Cadillac, ki je sistem kot prvi uporabil tudi v serijskem vozilu.

ACT VW:

Tehnologija izklopa valjev, ki bencinarjem omogoča, da se pri porabi približajo dizlom, je po uvedbi pri Volkswagnovem 1,4-litrskem TSI zdaj na voljo v popolnoma novem 1,5-litrskem stroju, ki zmore 110 kW (150 KM). Leta 2013 je lahko dva valja pri Volkswagnu kot prvi izklopil motor v VW polu. Sistem so poimenovali ZAS (Zylinderabschaltung) oziroma ACT (Active Cylinder Technology).

Mercedes:

Tehnologija je leta 1998 zaživela pri Mercedesovem modelu S500 s petlitrskim motorjem V8, ki je zmogel 225 kW (306 KM), in pri S600 s 5,8-litrskim V12 in 270 kW (367 KM). Kasneje je prišel na vrsto razred CL, kjer je prihranek pri porabi goriva znašal kar 15 odstotkov. Nemški strokovnjaki so tehnologijo prilagodili tudi za 5,7-litrski Hemi V8 motor z 247 kW (338 KM), lani pa je bila vgrajena v motor chevroleta camara SS.

Štirivaljniki:

Čeprav izklop valjev poznamo že več kot tri desetletja, je bila zelo dolgo rezervirana le za velike V8 in V12 motorje. Inženirji iz Wolfsburga pa so tehnologijo prvič uporabili v 4-valjnem motorju, čeprav je Alfa Romeo v začetku 80. let eksperimentirala s 4-valjnikom v alfetti. Po 991 primerkih so proizvodnjo prekinili.

Oddaj komentar

Xiaomijeva tovarna lahko model SU7 izdela v samo 76 sekundah!

Proizvajalec pametnih telefonov in po novem tudi avtomobilov, Xiaomi, izdeluje svoj
Novice

Le za bogate izbrance: milijarder 'odrezal' hrib in zgradil zasebno dirkališče na ravni formule 1

Na Japonskem so lani zgradili prvo zasebno dirkališče. Zasnoval jo je Hermans Tilk
Novice

Dizelski motor je mrtev! Po 45 letih je veliki proizvajalec sprejel najtežjo odločitev doslej

Volvo je pravkar izdelal svoj zadnji avtomobil z dizelskim motorjem. Znamka v lasti
Novice

Sedem stvari, ki jih morate vedeti o AdBlue

Sredstvo AdBlue danes potrebuje vsak nov dizelski avtomobil. Če ga še nikoli niste
Novice

Renault v nezavidljivem položaju skuša rešiti posel

Skupina Renault se je znašla v neprijetni situaciji, saj je z Rusijo poslovno močn
Novice

E-mini s kitajskim potnim listom

V resnici se bo trivratni mini razcepil na dve različici, klasično in električno.
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.