Tehnika
S svetlobno hitrostjo
Koenigsegg je v svojem najnovejšem modelu predstavil revolucionarno novost – samodejni menjalnik s sedmimi sklopkami in devetimi prestavami.
Ponedeljek, 29. julij 2019
V 236. številki naše revije smo v rubriki V vrtincu pisali o veliki ženevski novosti koenigseggu jesko, kjer smo pomotoma zapisali, da ima 9-stopenjski dvosklopčni samodejni menjalnik. Brco v temo tokrat popravljamo z nekoliko obsežnejšim člankom, kjer podrobneje opisujemo izjemno inovativen menjalnik s kar sedmimi sklopkami in devetimi stopnjami prenosa.
Dvosklopčni bi bil pretežak!
Pri švedskem butičnem proizvajalcu ultrašportnih avtomobilov pravijo, da so sicer v preteklosti že pomislili na uporabo dvosklopčnih menjalnikov, a ti niso primerni za motorje, ki proizvedejo 1000 Nm in več največjega navora. Kaj šele za 1500 Nm, kolikor zmore model jesko! Menda bi takšen menjalnik, če bi ga razvili, tehtal krepko več kot 200 kilogramov, medtem ko je unikatno čudo tehnike težko le 90 kilogramov.
Preskoči po več prestav hkrati
Lastnost dvosklopčnih menjalnikov je, da lahko v vsakem trenutku izjemno hitro menjajo prestavo, navzgor ali navzdol, a le po eno. Pri Koenigseggu so to obšli s tremi gredmi, vsako za tri prestavna razmerja, medtem ko ima vsaka od gredi dve lastni hidravlični sklopki. Na ta način menjalnik ponuja izjemno število možnih kombinacij, vključno s preskakovanjem po tri ali štiri prestave navzgor in navzdol. Sedma sklopka je namenjena vzvratni prestavi, dodatna pa je tam izključno v službi
diferenciala. Za bliskovito hitro aktivacijo sklopk skrbijo posebni aktuatorji, vsak s svojim senzorjem tlaka.
Vrti se kot motor F1
Izjemno nizko maso menjalnika zagotavlja aluminijasto ohišje, ki med drugim gosti še vztrajnik, kar pomeni, da ta motorja ne obremenjuje v tolikšni meri. Kot posledica manjšega upora se motor izjemno hitro zavrti, nekako tako kot smo vajeni pri dirkalnih motorjih v formuli 1. Vse skupaj se sliši kot iz pravljice, a je treba upoštevati, da obstaja velikanska razlika med petičnimi izdelki Koenigsegga in velikoserijskimi ljudskimi avtomobili, ki v prvi vrsti zahtevajo vzdržljivost. Ali je
inovacija primerna za prenos v »resnični svet«, bomo šele videli, zagotovo pa velja, da je jesko prava paša za oči tudi pod dramatično oblikovano zunanjostjo.