Avto.info

Zanimivosti

Kaj so avtomobilski proizvajalci izdelovali pred avti?

Številni današnji največji avtomobilski proizvajalci so začeli v povsem drugačnih vodah. Nekateri so le dodali še en posel, za druge je bil avtomobilizem rešilna bilka.

Avtor: Gašper Stamač / Foto: arhiv AF
Sreda, 21. november 2018

Proizvodnja avtomobilov ni preprosta reč, zato ni čudno, da je v zadnjih 131 letih, odkar je Mercedes izdelal svoj prvi avtomobil, vzklilo in propadlo na tisoče tovrstnih podjetij. Za zagon proizvodnje je potrebnih veliko dejavnikov, med katerimi je najpomembnejši zadosten kapital. Zato ni čudno, da se je veliko takšnih, ki jih danes poznamo izključno kot proizvajalce serijskih avtomobilov, v preteklosti ukvarjalo s povsem drugačnimi posli. Ti so jim omogočili, da so uresničili vizijo izdelave lastnega avtomobila.

1. LAMBORGHINI

Razjarjeni bik se je rodil iz zamere

Ferrucio Lamborghini je v povojni Italiji zaznal potrebo po kmetijski mehanizaciji, zato je leta 1947 začel s proizvodnjo traktorjev. Najprej iz ostankov raznih vojaških komponent, nato pa povsem lastno zasnovane. Poslovni uspeh je bil tolikšen, da si je lahko privoščil ferrarije, ki pa so ga razočarali z zanesljivostjo. Komponente naj bi bile podobne tistim v njegovih traktorjih, zato se je želel o tem pomeniti s samim Enzom Ferrarijem. Ta ga je nagnal in mu zabrusil, naj se raje drži proizvodnje kmetijskih strojev. Ferrucia je to tako prizadelo, da se je odločil izdelati lasten avtomobil. Ostalo je, kot pravijo, zgodovina.

2. HYUNDAI

Začeli so z gradbeništvom

Zanimivo je, da je bil ustanovitelj Hyundaija na neposrednem vodstvenem položaju vse od leta 1947, ko se je začel ukvarjati z gradbeništvom, pa do leta 2001. Vmes se je eden največjih konglomeratov na svetu začel ukvarjati s praktično vsemi vrstami težke industrije, letalstvom, belo tehniko in, seveda, avtomobilizmom. Prvi Hyundaijev avtomobil je bil licenčni ford cortina iz leta 1967.

3. OPEL

Iz hleva v avtomobilskega velikana

Adam Opel je svoje prvo podjetje ustanovil že leta 1862, in sicer v hlevu na kmetiji. Tam je začel s proizvodnjo šivalnih strojev, ki so sloveli po odlični kakovosti. Leta 1886 se je lotil novega posla in začel s proizvodnjo koles, ki so hitro postala njegov glavni izdelek. K temu sta pripomogla tudi njegova sinova, ki sta po Adamovi smrti prevzela podjetje in se leta 1899 lotila izdelave prvega avtomobila.

4. BMW

Najprej po zraku

Družbo BMW so pred stoletjem ustanovili na ostankih podjetja Rapp Motorenwerke GmbH. Njihov osnovni posel je bila izdelava letalskih motorjev, ki jih po koncu prve svetovne vojne zaradi versajskega dogovora niso smeli več proizvajati. Zato so se obrnili k motociklom, leta 1928 pa k avtomobilom. Prvi avtomobili niso bili pravi BMW-ji, ampak licenčno izdelane kopije austina 7, imenovane dixi. Iz njihove letalske zgodovine izvira tudi prepričanje, da logotip predstavlja vrteči se propeler, a to ne drži. Modro beli krog namreč predstavlja motiv bavarskega grba.

5. CITROËN

Začel je z zobniki

Leta 1900 je Andre Citroën obiskal Poljsko, kjer je bila rojena njegova pokojna mati. Tam je odkril zanimiv izum zobnikov v obliki ribje kosti. Patent je odkupil za majhen denar in v Franciji začel s proizvodnjo tovrstnih zobnikov. Od tod tudi znameniti logotip, ki ga lahko na njihovih vozilih vidimo še danes. Prvi avtomobil ga je na maski nosil leta 1919, do leta 1932 pa je Citroën postal že četrti največji proizvajalec avtomobilov na svetu.

6. VOLVO

Kotaljenje

Že samo ime Volvo izvira iz latinske besede volvere, ki v prevodu pomeni 'kotaliti se'. A v podjetju SKF, ki od leta 1907 proizvaja ležaje, sprva niso imeli v mislih avtomobila, temveč novo serijo ležajev. Ko so se leta 1924 lotili konstruiranja prvega švedskega avtomobila, so zaščiteno, a neuporabljeno ime tri leta kasneje namenili prvemu avtomobilu znamke Volvo.

7. SAAB

V letalskem slogu

Švedski Saab, ki je danes žal pokojen, je bil vseskozi vezan na svojo tradicijo proizvodnje letal. Slednje so začeli izdelovati leta 1937, takoj po koncu druge svetovne vojne pa so že razmišljali o malem avtomobilu. Leta 1949 je tako na ceste zapeljal saab 92, ki je bil aerodinamično izjemno učinkovit, vplivi iz letalstva pa so bili vidni čisto na vseh njihovih modelih.

8. SUZUKI

Za prvega so potrebovali 18 let

Davnega leta 1909 je Mičio Suzuki ustanovil tovarno za izdelavo statev. Uspešni podjetnik se je kasneje zavedel, da bo moral za uspeh podjetja začeti proizvajati več različnih izdelkov. Leta 1937 se je odločil za konstruiranje majhnega avtomobila, a je nekaj izdelanih prototipov prehitela druga svetovna vojna. Takrat se je obrnil k proizvodnji motorjev za kolesa, svojo avtomobilsko vizijo pa je uresničil šele leta 1955, ko je na ceste zapeljal prvi suzulight.

9. JAGUAR

Najprej so bili prikoličarji

Preden je postalo Jaguar, se je podjetje za izdelavo motoprikolic, ki so bile leta 1922 zelo iskana stvar, imenovalo Swallow Sidecar Company. Prikolice so od strani pritrjevali na motocikle drugih proizvajalcev, a so dobili tudi željo po izdelavi lastnih vozil. Najprej so sicer delali še avtomobilske karoserije, kasneje pa so se lotili svojih lastnih avtomobilov. Prvi je bil izdelan leta 1935 z imenom SS, kar je med vojno postalo precej neprijetno, zato so podjetje leta 1945 preimenovali v Jaguar Cars.

10. MITSUBISHI

Z morja na kopno, potem še v zrak

Pred skoraj 150 leti nastalo podjetje se je začelo ukvarjati s transportom po morju. Kmalu so posel razširili na rudnike premoga za pogonsko gorivo ladij, potem so kupili ladjedelnico za popravilo svoje flote in nato še železarno za izdelavo materialov. Leta 1917 so naredili prvi serijski japonski avtomobil, nekaj let kasneje pa so se lotili tudi letalstva. Danes velikanski konglomerat zaposluje okoli 350.000 ljudi in pridela 1,4 odstotka japonskega BDP-ja.

11. HONDA

Skromni začetki

Soičiro Honda je leta 1937 začel s proizvodnjo batnih obročkov in kmalu zatem sklenil pogodbo s Toyoto. Zaradi slabe kakovosti je bila proizvodnja prekinjena, Soičiro pa je reagiral tako, da je pridobil diplomo inženirja in se pri Toyoti poučil o zagotavljanju večje kakovosti. Leta 1941 je tako zopet začel s proizvodnjo, a je podjetje najprej prizadela vojna, nato pa še velik potres, zato je ostanke tovarne prodal Toyoti. Z denarjem je začel sestavljati preprosta kolesa z motorjem (iz povojnih ostankov), kasneje pa prave motocikle. Prvi avtomobil znamke Honda je nastal leta 1963.

12. PEUGEOT

Sol, poper in kava

Zgodba Peugeota sega izjemno daleč nazaj, natančneje v leto 1842, ko so v Valentigneyju začeli s proizvodnjo mlinčkov za sol, poper in kavo. Kasneje so posel razširili na mnoge kovinske izdelke, med drugim tudi ogrodja za krinoline in dežnike, dleta, kladiva ter kolesa. Leta 1889 je nastal njihov prvi avtomobil, a je bil zaradi pogona na paro vse prej kot priročen. Le leto kasneje so izdelali svoje prvo štirikolesno vozilo z Daimlerjevim licenčnim motorjem, proizvodnja pa je v nekaj letih začela izjemno hitro naraščati.

13. MAZDA

Nadomestki plute

Najprej se je leta 1920 ustanovljeno podjetje imenovalo Toyo Cork Kogyo, izdelovali pa so nadomestke plute. Ko je svetovnemu povpraševanju zadostila naravna pluta, so morali dejavnost usmeriti drugam, med drugim tudi v izdelovanje rikš, orodja in orožja. Prvi trikolesni poltovornjak so izdelali leta 1931, poimenovali pa so ga Mazda go. Ime se je prijelo in leta 1936 že krasilo njihov prvi prototip avtomobila, ki serijske proizvodnje zaradi vojne nikoli ni doživel. Serijski avtomobil je prišel šele leta 1960.

14. TOYOTA

Do kapitala z izumom

Sakiči Tojoda je leta 1924 izumil izpopolnjene statve, ki so znale v primeru napake samodejno prekiniti delo. Skromna proizvodnja tega izdelka ni omogočala rasti podjetja, zato je Sakiči patent prodal britanskemu podjetju, z zbranim kapitalom pa začel zasnovo prvega avtomobila. Do leta 1935 so bili izdelani prvi prototipi, kmalu zatem pa se je začela tudi serijska proizvodnja.

15. SUBARU

Najprej so leteli

Subaru je, tako kot številna druga japonska podjetja, po drugi svetovni vojni začel s proizvodnjo vozil iz povojnih ostankov. Ker so od leta 1915 dalje izdelovali letala, so skuterje leta 1946 začeli izdelovati prav iz tovrstnih komponent. Prvih avtomobilov so se lotili šele leta 1954, ko so izdelali prvi model 1500 z licenčnim Peugeotevim motorjem.

Na Ibizi iščejo voznika, ki je na ferrariju vozil nagico

Zahvaljujoč pametnim telefonom, družabnim omrežjem in pretočnim vsebinam&nb
Novice

Slovenska vlada v 'šopingu': milijon evrov za dva mercedesa

Časnik Finance je danes razkril, da si je najdražja vozila v Sl
Novice

Porsche taycan: na 24-urni vzdržljivostni dirki prevozili 3.500 kilometrov

Porsche je s predserijskim taycanom, tik pred njegovo svetovno premiero 4. septembra
Novice

Osvežitev za navaro

Prenovljena navara je navzven praktično nespremenjena; nova so le platišča (ta ž
Novice

Na Hrvaškem drastična sprememba cestninjenja

V hrvaških medijih je zadnje dni vroča zgodba nova investicija, težka&n
Novice

Notranjost VW ID.3 je zelo zanimiva

Na spletu se je za kratek čas znašel Volkswagnov uradni video, na katerem je bilo
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.