Avto.info

Zanimivosti

Ste vedeli? Zgodovina F1 se je začela v antičnem Rimu

Stari Grki in Rimljani so postavili temelje za sodobne dirke. Najbolj pogoste so bile vprege s štirimi konji, že takrat so bile dirke izredno drage, vozniki pa so bili sužnji – gladiatorji, saj so bile nesreče pogosto smrtne.

Avtor: Andraž Zupančič / Foto: arhiv AF
Ponedeljek, 12. november 2018

Kdo ne pozna filma o Benu Huru? Kdo ne pozna Asteriksa in Obeliksa, v katerega filmu je nastopil Michael Schumacher? In kdo ne pozna dirk s kočijami, s katerimi so pred dvema tisočletjema in več zabavali zahtevne gledalce na enem najbolj znanih dirkališč Circus Maximus v Rimu?

Med gladiatorske igre so spadale vratolomne dirke s kočijami in konjsko vprego na posebej za to pripravljenih dirkališčih. Te dirke so imele vse, kar danes pozna formula 1: glamur, bogastvo, najboljšo tehnologijo (beri konje in kočije) tistega časa in najbolj drzne ter spretne voznike kočij. Prav tako niso manjkali takšni in drugačni pomembneži, ki so si ugled izboljševali s sponzorstvi določenih ekip. Vam to zveni znano?

Danes dirkaški šport z razlogom nosi naziv sodobne gladiatorske igre, ko tisoči ob nedeljah romajo na dirke, da bi videli tveganje in smrt dirkača v živo. Dirkaški šport je namreč nevaren in s smrtjo dirkači dejansko postanejo nesmrtni. Podobno so si ta status zagotavljali tudi gladiatorji, njihova imena in junaštva, zmage in porazi pa so vklesani v prenekateri tisočletja star kamen.

Dirke s kočijami sodijo med najstarejše in najbolj razburljive oblike zabave množic, po legendi naj bi bila prva taka prireditev leta 753 pred našim štetjem, le malo po ustanovitvi Rima, organiziral pa jo je eden do soustanoviteljev mesta Romulus. Ker niso imeli žensk, ki so jih za delovanje mesta še kako potrebovali, so organizirali dirko s kočijami in povabili predstavnike sosednjega plemena Sabince na praznovanje verskega praznika. Del tega so bile dirke s kočijami, in sicer v dolini, kjer je kasneje nastal Circus Maximus. Sosedje so prišli in s seboj pripeljali svoje gledalce, med katerimi so bila tudi dekleta. Po dobri stari navadi so Rimljani potem dekleta ugrabili in si zagotovili svoje naslednje generacije. Tako je Rim postal večno mesto.

V svetu rimskih dirk s kočijami so imeli štiri ekipe (factio), ki so bile razdeljene po barvah: rdeči, beli, modri in zeleni. Lastniki ekip so bili tudi lastniki voznikov, ki so bili v veliki večini sužnji. Vozniki so imeli v eni roki vajeti (volan), v drugi pa bič (stopalka za plin), s katerimi so usmerjali konje (motor). Z bičem so znali tudi usekati po tekmecu poleg njih, kar je bilo dovoljeno, saj je to dodalo nekaj surovosti, ki so jo Rimljani naravnost oboževali. Na dirki so morali krog okoli dveh stolpičev prevoziti po sedemkrat (dirke so bile dolge do sedem kilometrov), najbolj napeto je bilo na točki obračanja, ko so se vse kočije v istem trenutku znašle bolj ali manj na istem mestu, zato nesreče niso bile redke, gledalci pa so noreli od navdušenja. Na dirkališčih so sicer imeli stalno medicinsko službo in posebne sužnje, ki so v boksih skrbeli za konje in jih mirili pred startom. Najbolj pogosta je bila dirka s četverovprego (quadrigo), zato si lahko predstavljate, da so bile hitrosti vožnje po peščeni podlagi vrtoglavo visoke, tveganja pa več kot očitna. Nesreče so bile bolj ali manj smrtne.

Navijači pa … strastni in predani svoji ekipi niso potrebovali veliko povoda, da je na tribunah hitro prišlo do neredov in pretepov, zato je morala na prenekateri dirki posredovati vojska, ki je skrbela za red. K sreči so se navade do danes precej spremenile, fizičnega nasilja na tribunah sodobnih dirk formule 1 ni, med dirkači je do podobnega prihajalo zelo redko, še tiste iskre, ki so letele med njimi, so postale del neizbrisne tradicije dirk določenega časa.

Zmagovalec dirk s kočijami ni bil voznik, temveč lastnik ekipe, podobno kot je danes točkovanje med konstruktorji. Tako kot so danes dragi dirkalniki, so bili tudi takrat izredno dragi vprege in konji. Kdor se je želel ponašati s tako ekipo, je moral biti zelo bogat, nemalo ekip je stalo več kot je znašal letni proračun manjših mest v takratnem rimskem imperiju. In tako kot danes so tudi takrat na »ženske za volanom« gledali z nezaupanjem. Prva, ki naj bi ji kot lastnici ekipe uspelo zmagati celo na dirki na olimpijskih igrah leta 396 in 392 pred našim štejem, je bila Grkinja Cynisca, hči špartanskega kralja Archidamusa. Zelo verjetno je tudi, da osebno ni smela biti prisotna na teh dirkah.

Ko boste torej naslednjič spremljali kakšno dirko formule 1, si lahko Hamiltona ali Vettla za trenutek naslikate kot drznega voznika kočije, ki tvega življenje za čast in slavo predvsem svojih lastnikov. S to razliko, da je zdaj veliko te slave in nagrad deležen tudi dirkač sam, a ne glede na vse še vedno ostaja gladiator. 

Poročilo z dirke za VN Lungudima ... v petem stoletju našega štetja

Poročilo z dirke v petem stoletju našega štetja, ki ga je zapisal pesnik Sidonius Apollinaris iz Lungudiuma, sodobnega Lyona, je dokaz, da se poročanje z dirk v vseh stoletjih ni veliko spremenilo. Opisal je dirko svojega favorita Consentiusa: »Consentius je presenetil enega od tekmecev, ki je narobe zapeljal v obrat, in prevzel prvo mesto. Tekmec je kot pobesnel bičal svoje konje, da je lahko tesno sledil Consentiusu, na ravnem delu steze pa ga je hotel zriniti in prisiliti v padec. A je Consentius pravočasno prebral njegovo namero in se mu za trenutek umaknil, tekmečevi konji pa so pri hitri menjavi smeri vožnje izgubili ravnotežje in padli. Noge konj so se zapletle v napere koles s kočije, ki so konjem odsekale noge ali jih polomile. Kočija je padla na voznika in ga poškodovala, tako da so ga reševalci komaj izvlekli iz razbitin. Njegovo telo je bilo polomljeno, mlahavo in krvavo, a se nanj ni nihče več oziral. Vsi so hoteli videti le še zmagovalca Consentiusa, ko je za nagrado za zmago prejel palmovo vejo.«

Na Ibizi iščejo voznika, ki je na ferrariju vozil nagico

Zahvaljujoč pametnim telefonom, družabnim omrežjem in pretočnim vsebinam&nb
Novice

Slovenska vlada v 'šopingu': milijon evrov za dva mercedesa

Časnik Finance je danes razkril, da si je najdražja vozila v Sl
Novice

Porsche taycan: na 24-urni vzdržljivostni dirki prevozili 3.500 kilometrov

Porsche je s predserijskim taycanom, tik pred njegovo svetovno premiero 4. septembra
Novice

Osvežitev za navaro

Prenovljena navara je navzven praktično nespremenjena; nova so le platišča (ta ž
Novice

Na Hrvaškem drastična sprememba cestninjenja

V hrvaških medijih je zadnje dni vroča zgodba nova investicija, težka&n
Novice

Notranjost VW ID.3 je zelo zanimiva

Na spletu se je za kratek čas znašel Volkswagnov uradni video, na katerem je bilo
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.