Vrste okolju prijaznih pogonov
Glavne razlike med električnimi in hibridnimi pogoni
Vse oblike pogona izkoriščajo kinetično energijo in jo pretvarjajo v električno. Elektrika povečuje učinkovitost in zmanjšuje emisije, glavna značilnost hibridov pa je, da njihov pogon temelji na dveh virih energije.
Ponedeljek, 13. januar 2020
Električni, hibridni, priključni, blagi … Ti izrazi označujejo različne tipe pogona, ki prispevajo k večji učinkovitosti in okoljski prijaznosti vozil oziroma gre za štiri osnovne koncepte, katerih najpomembnejše značilnosti povzemamo spodaj.
Blagi hibridni pogon
Vozila z blagim hibridnim pogonom so v osnovi običajna vozila z nekaj hibridnimi komponentami, a z omejenimi hibridnimi lastnostmi. Običajno gre za vzporedni hibrid s sistemom start/stop in določeno stopnjo regenerativnega zaviranja. Tako pridobljena električna energija se ne uporablja kot primarni pogon vozila, temveč pri večjih obremenitvah kot pomoč motorju z notranjim zgorevanjem. Nekateri k njim prištevajo tudi tako imenovane mikro hibride, avtomobile z motorjem z notranjim zgorevanjem in sistemom start/stop, a dejansko to niso pravi hibridi, saj pogon ne temelji na dveh virih moči.
- Sistem start/stop: DA
- Rekuperativno zaviranje: DA
- Vožnja z električnim motorjem: NE
- Polnjenje baterije iz zunanjega vira: NE
- Odvisnost od elektrike/polnjenja: NE
Popolni hibridni pogon
Z izrazom popolni hibrid označujemo vozila, ki so opremljena z motorjem z notranjim zgorevanjem in električnim motorjem (lahko jih je tudi več), za pogon pa lahko skrbi eden, drugi ali kombinacija obeh. V primerjavi z blagimi hibridi imajo dodatno zmogljivejšo baterijo, električni sistem deluje z višjo napetostjo, tudi električni motor je občutno zmogljivejši. Kombinacija obeh motorjev pripeva k boljšim zmogljivostim in nižji porabi goriva tako gnanega vozila, omogoča pa tudi popolnoma električno vožnjo. Nekatera hibridno gnana vozila med različnimi režimi delovanja pogonskega sklopa nudijo možnost izbire popolnoma električne vožnje (vklop s stikalom), ni pa nujno.
- Sistem start/stop: DA
- Rekuperativno zaviranje: DA
- Vožnja z električnim motorjem: DA
- Polnjenje baterije iz zunanjega vira: NE
- Odvisnost od elektrike/polnjenja: NE
Priključnohibridni pogon
Kot že ime pove, lahko priključne hibride »priključimo« in tako polnimo baterije. Arhitekturna zasnova z dvema viroma pogona je v osnovi enaka kot pri popolnem hibridu, sta pa električni motor in baterija še zmogljivejša, saj takšno vozilo omogoča popolnoma električno vožnjo tudi pri večjih obremenitvah, na daljših razdaljah in pri višjih hitrostih. Ko elektrike zmanjka, se vklopi motor z notranjim zgorevanjem (to stori tudi pri večjih obremenitvah ali v nekaterih režimih vožnje) in prevzame vlogo primarnega pogona, vozilo pa se takrat obnaša kot popolni hibrid. Polnjenje elektrike iz zunanjega vira za samo vožnjo niti ni nujno, je pa ta ob prazni bateriji precej manj učinkovita.
- Sistem start/stop: DA
- Rekuperativno zaviranje: DA
- Vožnja z električnim motorjem: DA
- Polnjenje baterije iz zunanjega vira: DA
- Odvisnost od elektrike/polnjenja: NE
Električni pogon
Za pogon električnega vozila skrbi elektromotor, baterija večje kapacitete pa omogoča uporabno velik doseg. Polniti jo je mogoče tako na domačem, hišnem priključku, ki ima zaradi karakteristik gospodinjskega omrežja (vodi in varovalke) omejeno moč polnjenja, kot tudi na javnih hitrih ali superhitrih polnilnicah, ki baterijo do 80 odstotkov (nato se hitrost polnjenja bistveno upočasni) napolnijo v doglednem času. Čas polnjenja je, seveda, odvisen od napolnjenosti baterije, zmogljivosti polnilne postaje in sistema za hitro polnjenje v vozilu – ta običajno zmore vsaj 50 kW, kar pomeni, da polnjenje za 100 kilometrov vožnje traja približno 20 minut.
- Sistem start/stop: NE
- Rekuperativno zaviranje: DA
- Vožnja z električnim motorjem: DA
- Polnjenje baterije iz zunanjega vira: DA
- Odvisnost od elektrike/polnjenja: DA
Oznake:
- Avto fokus
- električni
- hibridni
- pogon
- razlika