Tehnika
Kaj je navor? Enota, ki zares šteje!
Moč in navor sta enoti za zmogljivost motorja, a je med njima velika razlika. Velik navor v praksi pomeni večjo elastičnost in boljšo odzivnost motorja pri nižjih vrtljajih. Enota količine navora ali vrtilnega momenta je njutonmeter (Nm).
Sreda, 17. februar 2021
Moč motorja je za številne pravi odraz zmogljivosti avtomobila, kar sicer drži v mnogo pogledih. Denimo pri doseganju največje hitrosti in pospeševanju, a v praksi je vseeno nekoliko drugače. Tisto, kar nas pritisne na sedež, ko do konca pohodimo stopalko za plin, kar zagotavlja odzivnost motorja tudi pri nizkih vrtljajih in kar omogoča, da se lahko lotimo prehitevanja brez menjanja prestave, je navor.
Kdaj je navor največji?
Za to moramo najprej razumeti, kaj sploh pomeni navor ali vrtilni moment. Že poimenovanje pove, da gre za silo, ki povzroči kroženje, če je za neko razdaljo odmaknjena od osi krožišča. Je sila, ki deluje na vrtišče, oziroma je zmnožek sile in dolžine ročice. Če sila nekaj pospešuje linearno, navor povzroča vrtenje. Za razliko od moči motorja, ki je razmeroma preprosto izmerljiva količina, saj gre za merjenje opravljenega dela, je merjenje količine navora nekoliko bolj zapleteno. Količina navora je namreč odvisna od trenutnega položaja ojnice in ročične gredi v motorju. Navor je največji, ko ojnica in ročica ročične gredi tvorita pravi kot, najmanjši pa, ko sta ojnica in ročica ročične gredi vzporedni, torej takrat, ko je bat v spodnji ali zgornji skrajni legi.
Kaj pomeni številka v tehničnih podatkih?
Količina navora, ki ga proizvajalci avtomobilov navajajo v svojih brošurah, ne pomeni največjega navora, kot smo ga opisali v prejšnjem odstavku, temveč gre za izračun vseh trenutnih navorov v delovnem ciklu motorja. V praksi pri štiritaktnem motorju to pomeni, da je povprečni navor motorja rezultat razlike med navorom, ki ga proizvede v delovnem taktu ekspanzije, in navora, ki ga porabi v taktu kompresije.
Kaj pa električni motorji?
Pri motorjih z notranjim zgorevanjem (dizel in bencin) je količina navora odvisna od vrtljajev motorja, večinoma začne strmo naraščati šele nad 1.500 vrtljaji. Nekaj popolnoma drugega so električni motorji, kjer je navor neodvisen od frekvence vrtenja motorja, ampak je maksimum na voljo v celotnem območju delovanja. V tem je tudi razlog, da električni avtomobili ponujajo izjemne pospeške in občutke, ne glede na hitrost vožnje. Tega avtomobili s termičnimi motorji večinoma niso zmožni.
Kaj navor pomeni za povprečnega voznika?
Teorija je že v redu, a za večino je bolj pomembno, kako količina navora vpliva na vožnjo v praksi. Za povprečnega voznika je prav gotovo veliko navora odlična lastnost, saj zagotavlja lahkotno in udobno vožnjo z manj poseganja po prestavni ročici in manj hrupa motorja. Po drugi strani bencinski in dizelski motorji z večjim navorom in manjšo močjo niso ravno rekorderji v pospeševanju, ampak se z mesta zganejo počasneje. Praviloma imajo več navora dizelski motorji, kar je deloma posledica daljšega hoda batov (in s tem povezanega daljšega vzvoda/ročice).
Enota njutonmeter
Enota, ki se v avtomobilizmu uporablja za podajanje količine navora, je njutonmeter ali Nm. Ime je dobila po angleškem fiziku Isaacu Newtonu (1642–1727), ki ga verjetno najbolje poznamo po Newtonovih zakonih fizike. Mednarodno dogovorjena enota njuton je sila, ki pospeši telo z maso enega kilograma za en meter na kvadratno sekundo v smeri sile. Iz tega izhaja njutonmeter, ki odraža količino sile, ki se ustvari prek meter dolge ročice. Torej motor z največjim navorom 200 Nm ustvari silo, ki je enakovredna 200 njutonom prek metrske ročice. In ker ročica ročične gredi ni dolga meter, temveč precej manj, je jasno, da gre pri delovanju motorja za izjemne sile.
Menjalniki, ki se najbolje spopadajo z velikimi količinami navora, so praviloma klasični avtomatiki, poznani tudi kot pretvorniki navora. Robotizirani dvosklopčni menjalniki se, denimo, dolgo niso bili sposobni spopasti z velikim navorom, saj to zahteva zgradbo, ki prenaša večje sile. Danes sicer zmorejo tudi to.
Prav gotovo je poleg udobja ena od največjih prednosti motorjev, ki so radodarni z navorom, ugodna poraba goriva, saj ti ne zahtevajo toliko priganjanja v visoke obrate.
Oznake:
- Avto fokus
- navor
- tehnika
- zanimivosti