Avto.info

Tehnika

Kaj je navor? Enota, ki zares šteje!

Moč in navor sta enoti za zmogljivost motorja, a je med njima velika razlika. Velik navor v praksi pomeni večjo elastičnost in boljšo odzivnost motorja pri nižjih vrtljajih. Enota količine navora ali vrtilnega momenta je njutonmeter (Nm).

Avtor: Gašper Stamač / Foto: arhiv AF
Sreda, 17. februar 2021

Moč motorja je za številne pravi odraz zmogljivosti avtomobila, kar sicer drži v mnogo pogledih. Denimo pri doseganju največje hitrosti in pospeševanju, a v praksi je vseeno nekoliko drugače. Tisto, kar nas pritisne na sedež, ko do konca pohodimo stopalko za plin, kar zagotavlja odzivnost motorja tudi pri nizkih vrtljajih in kar omogoča, da se lahko lotimo prehitevanja brez menjanja prestave, je navor.

Kdaj je navor največji?

Za to moramo najprej razumeti, kaj sploh pomeni navor ali vrtilni moment. Že poimenovanje pove, da gre za silo, ki povzroči kroženje, če je za neko razdaljo odmaknjena od osi krožišča. Je sila, ki deluje na vrtišče, oziroma je zmnožek sile in dolžine ročice. Če sila nekaj pospešuje linearno, navor povzroča vrtenje. Za razliko od moči motorja, ki je razmeroma preprosto izmerljiva količina, saj gre za merjenje opravljenega dela, je merjenje količine navora nekoliko bolj zapleteno. Količina navora je namreč odvisna od trenutnega položaja ojnice in ročične gredi v motorju. Navor je največji, ko ojnica in ročica ročične gredi tvorita pravi kot, najmanjši pa, ko sta ojnica in ročica ročične gredi vzporedni, torej takrat, ko je bat v spodnji ali zgornji skrajni legi.

Kaj pomeni številka v tehničnih podatkih?

Količina navora, ki ga proizvajalci avtomobilov navajajo v svojih brošurah, ne pomeni največjega navora, kot smo ga opisali v prejšnjem odstavku, temveč gre za izračun vseh trenutnih navorov v delovnem ciklu motorja. V praksi pri štiritaktnem motorju to pomeni, da je povprečni navor motorja rezultat razlike med navorom, ki ga proizvede v delovnem taktu ekspanzije, in navora, ki ga porabi v taktu kompresije.

Kaj pa električni motorji?

Pri motorjih z notranjim zgorevanjem (dizel in bencin) je količina navora odvisna od vrtljajev motorja, večinoma začne strmo naraščati šele nad 1.500 vrtljaji. Nekaj popolnoma drugega so električni motorji, kjer je navor neodvisen od frekvence vrtenja motorja, ampak je maksimum na voljo v celotnem območju delovanja. V tem je tudi razlog, da električni avtomobili ponujajo izjemne pospeške in občutke, ne glede na hitrost vožnje. Tega avtomobili s termičnimi motorji večinoma niso zmožni.

Kaj navor pomeni za povprečnega voznika?

Teorija je že v redu, a za večino je bolj pomembno, kako količina navora vpliva na vožnjo v praksi. Za povprečnega voznika je prav gotovo veliko navora odlična lastnost, saj zagotavlja lahkotno in udobno vožnjo z manj poseganja po prestavni ročici in manj hrupa motorja. Po drugi strani bencinski in dizelski motorji z večjim navorom in manjšo močjo niso ravno rekorderji v pospeševanju, ampak se z mesta zganejo počasneje. Praviloma imajo več navora dizelski motorji, kar je deloma posledica daljšega hoda batov (in s tem povezanega daljšega vzvoda/ročice).

Enota njutonmeter

Enota, ki se v avtomobilizmu uporablja za podajanje količine navora, je njutonmeter ali Nm. Ime je dobila po angleškem fiziku Isaacu Newtonu (1642–1727), ki ga verjetno najbolje poznamo po Newtonovih zakonih fizike. Mednarodno dogovorjena enota njuton je sila, ki pospeši telo z maso enega kilograma za en meter na kvadratno sekundo v smeri sile. Iz tega izhaja njutonmeter, ki odraža količino sile, ki se ustvari prek meter dolge ročice. Torej motor z največjim navorom 200 Nm ustvari silo, ki je enakovredna 200 njutonom prek metrske ročice. In ker ročica ročične gredi ni dolga meter, temveč precej manj, je jasno, da gre pri delovanju motorja za izjemne sile.

Menjalniki, ki se najbolje spopadajo z velikimi količinami navora, so praviloma klasični avtomatiki, poznani tudi kot pretvorniki navora. Robotizirani dvosklopčni menjalniki se, denimo, dolgo niso bili sposobni spopasti z velikim navorom, saj to zahteva zgradbo, ki prenaša večje sile. Danes sicer zmorejo tudi to.

Prav gotovo je poleg udobja ena od največjih prednosti motorjev, ki so radodarni z navorom, ugodna poraba goriva, saj ti ne zahtevajo toliko priganjanja v visoke obrate.

Oddaj komentar

Test sistemov za pomoč vozniku: tesla naravnost skozi lažni zid, lexus se je ustavil kot profesionalec

Teslina odločitev, da avtomobilov ne bodo opremili s senzorji lidar je zelo kontrov
Novice

VW je zgodbo družinskega 7-sedežnika spisal na novo

Najnovejši Volkswagnov model je na slovenskih cestah verjetno tudi najbolj vsestran
Novice

Kaj ženske ljubijo

Strokovna žirija 82 avtomobilskih novinark iz 55 držav je tudi letos izbirala avto
Novice

To je dokončna električna reinkarnacija turbo legende

Električna dirkaška zverina, ki ji bo dovoljeno tudi na cesto, sloni na aluminijas
Novice

To je BMW-jeva nova popolnoma električna trojka

Novi limuzinski i3, zasnovan na platformi neue klasse, bo prispel na trg predvidoma
Novice

CLA teče tretji krog

Novi CLA je že tretja generacija tega Mercedesovega modela, ki sicer ohranja osnovn
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.