Aktualno: Nadzor podatkov
Kdo nas lahko zaščiti pred pametnimi avtomobili?
Na Kitajskem se tehnologija razvija hitreje tudi na račun manjše zasebnosti. Sodobni avtomobili imajo o nas več podatkov kot telefoni.
Torek, 20. maj 2025
Zapomnijo si naše poti, gledajo naše obraze, snemajo, kako vozimo. Pri povezanih avtomobilih je danes zasebnost zelo relativna. Toda stopnja vdora je zelo odvisna od tega, kje živimo.
Ena od definicij digitalne družbe je, da s podatki vede ali nevede plačujemo storitve, ki nam jih omogočajo zunanji izvajalci. Eden od centrov zbiranja podatkov so pametni, digitalizirani avtomobili. Tem omogočamo, da nas vgrajene kamere snemajo, zaznavajo našo utrujenost. Navigacijski sistemi beležijo naše poti in izračunavajo natančen čas potovanja. Multimedijski informacijski sistemi pa shranjujejo naše telefonske številke in imena iz imenikov, celo naš glas, kar omogoča pametna prepoznava glasu.
Popolne zasebnosti ni več, vprašanje je le, kolikšen delež je še imamo.
To so le trije od več sto primerov zbiranja podatkov v avtomobilu in vnovičen dokaz, da sodobni avtomobili vstopajo v naša življenja in beležijo naša dejanja.
»Avtomobil zbere več osebnih podatkov kot pametni telefon,« opozarja nedavna raziskava Mozille. In to ni vedno slabo. »Vse je vprašanje ravnotežja,« pojasnjuje Enrico Al Mureden, profesor civilnega in avtomobilskega prava na Univerzi v Bologni in dodaja, da mora zakonodajalec po eni strani poskušati omejiti vdor v zasebnost voznikov, po drugi strani pa številne storitve potrebujejo osebne podatke za delovanje.
»Igla se na različnih koncih sveta giblje v različne smeri. Na Kitajskem se nagiba v smeri čim večjega vdora, v Evropi pa želi zaščititi uporabnika tudi za ceno počasnejšega tehnološkega razvoja. Zaradi tega ima več tujih avtomobilov napredne funkcije, ki so v Evropi blokirane. Pomemben je tudi osebni vidik. Kolikšnemu delu zasebnosti smo se pripravljeni odreči, da bi bili mirnejši,« nadaljuje strokovnjak. »Z veseljem sprejmem, da me snemajo v nakupovalnem centru, če vem, da bo sistem preprečil dostop zlonamernežem. Rad pa bi se izognil objavi fotografij svojega sina na družbenih omrežjih, saj vem, da bodo postale njihova trajna last.«
»Poleg tega da smo bolj digitalni, informirani in ozaveščeni, pa nimamo dovolj znanja, da bi se branili pred vdori. Naprave, ki jih uporabljamo, so preveč zapletene, da bi lahko izvajali popoln nadzor nad podatki, ki so potrebni za njihovo delovanje,« zaključuje Al Mureden.
Zanimive številke:
- 400 milijonov povezanih avtomobilov je ta hip na svetu. Leta 2021 jih je bilo 237 milijonov, leta 2027 pa jih bo 640 milijonov.
- 14 tisoč besed je povprečna dolžina informacij o obdelavi osebnih podatkov, je izračunala avstralska univerza v Novem Južnem Walesu. Gre za približno 31 strani dolg niz podatkov. Nekateri zapisi obsegajo tudi do 41.000 besed in 90 strani zapisa.
- 95 odstotkov avtomobilov, prodanih leta 2030 bo povezanih.