Avto.info

Tehnika

Kompresija v službi varčevanja

  • Večje kompresijsko razmerje pri manjših obremenitvah povečuje učinkovitost motorja
  • Poraba goriva se istočasno zmanjša tudi do 20 odstotkov
  • Pri večjih obremenitvah se kompresijsko razmerje hipoma močno zmanjša
Avtor: Robert Potočnik / Foto: Arhiv AF
Četrtek, 31. januar 2013


Francosko podjetje Danielson Engineering je razvilo revolucionaren koncept motorja s spremenljivo kompresijo VRC MCE-5. Prvi del kratice pomeni variable compression ratio (spremenljiva stopnja kompresije), drugi multi cylinder crankcase (večvaljni blok), številka 5 pa ponazarja število možnih delovnih ciklov. Če zanemarimo oceno, da gre za "glasbo s preveč notami" oziroma za preveč zapleteno mehaniko, ki izniči velik del prednosti zasnove, je to genialen koncept, ki obljublja neslutene možnosti zmanjševanja porabe in povečanja zmogljivosti.

Motor združuje zasnovo dizelskega in bencinskega motorja, kar smo že videli v Mercedesovem konceptu diesotto. Francoski strokovnjaki torej niso izumili tople vode, toda njihov koncept bencinskega motorja lahko zaradi možnosti velikega povečanja kompresijskega razmerja deluje tudi brez prisilnega polnjenja. Toda s turbo polnilnikom moč leti v nebo: iz delovne prostornine 1499 ccm razvije kar 160 kilovatov (218 KM) in navor 300 Nm. Specifična moč je torej večja kot 106 kW/l (145 KM/l), kar je fantastičen dosežek! Po zagonu po ottovem principu (zmes se vžge s svečko) začne motor delovati po dizelskem principu (samovžig goriva s pomočjo stisnjenega zraka), saj uporablja visoko stopnjo kompresije (18:1). V tem primeru uporablja do 60 odstotkov povratnih izpušnih plinov. S povečanjem števila vrtljajev se kompresijsko razmerje znižuje in pri največji moči znaša 7:1, da ne bi prišlo do mehanske in toplotne preobremenitve.

Dobro je imeti motor s čim večjo stopnjo kompresije, vendar pa se le-ta ne more nekontrolirano povečevati; še boljše pa je, če je kompresijsko razmerje spremenljivo!



Stopnja kompresije je razmerje med največjo in najmanjšo delovno prostornino motorja oziroma razmerje delovne prostornine, ko je bat v spodnji mrtvi točki, in delovne prostornine, ko je bat v zgornji mrtvi točki (pri klasičnih bencinskih motorjih je to od 9 do 11); razmerje določa konstrukcija motorja. S povečanjem stopnje kompresije se poveča stopnja delovanja oziroma učinkovitost in uporabnost motorja. Motor z večjo kompresijo je zmogljivejši in bolj ekonomičen (v primerjavi z enako zmogljivim motorjem z nižjo kompresijo). S povečanjem stopnje kompresije se v koristno delo pretvori več toplote iz motorja. Več izkoriščene toplote pa pomeni tudi višjo delovno temperaturo, ki znižuje mehansko odpornost in povečuje obrabo motorja.

Torej, dobro je imeti motor s čim večjo stopnjo kompresije, vendar pa se le-ta ne more nekontrolirano povečevati, saj se povečujejo tudi tlaki v valjih, ki rezultirajo v večjih mehanskih in toplotnih obremenitvah oziroma se poveča možnost eksplozivnega izgorevanja, preden bat doseže zgornjo mrtvo točko. Zaradi tega se stopnja kompresije poveča do vrednosti, ki ne vpliva na nevarnost prevelike mehanske in toplotne obremenitve motorja ter eksplozivnega izgorevanja.

Nevarnosti rastejo s hitrostjo vrtenja motorja, zato je pri visokih vrtljajih priporočljivo uporabljati nižjo stopnjo kompresije. Pri nizkih vrtljajih je zaradi manjše toplotne in mehanske obremenitve boljša višja stopnja kompresije, predvsem iz dveh razlogov: na ta način se poveča koristnost motorja in zmanjšujejo poraba ter emisije, hkrati pa se izničijo izgube pri sesanju, ki nastanejo zaradi prevelike zaprtosti zaklopke pri nizki obremenitvi motorja.

Veliko pozornosti je bilo posvečene zanesljivosti in vzdržljivosti mehanike, zato so vsi testi pokazali, da lahko motor brez kakršnihkoli težav in dodatnih servisov zdrži 250.000 kilometrov. Zato odgovorni možje načrtujejo začetek serijske proizvodnje do leta 2014.

Zapleteno, toda učinkovito

Sistem je nedvomno genialen, toda nekateri strokovnjaki dvomijo v svetlo prihodnost te tehnologije, predvsem zaradi bistveno bolj zapletene izvedbe in podvojenega števila premikajočih se delov in s tem večjih možnosti potencialnih okvar. Iz celotne zasnove prilagajanja kompresijskega razmerja bi se morali izogniti izgubam zaradi povečanja mehanskih uporov in mase motorja. Kaj bo na koncu pretehtalo, bo pokazal čas, ta trenutek pa so njegove možnosti glede serijske izdelave 50-odstotne.

Od 7:1 do 18:1

Pri majhnih obremenitvah kompresijsko razmerje raste do 18:1 in zmes se vžge sama, kot pri dizelskem motorju. Hkrati z naraščanjem števila vrtljajev in obremenitve pa kompresija pada do 7:1, da ne bi prišlo do mehanske in toplotne preobremenitve motorja.
 

Oddaj komentar

Test sistemov za pomoč vozniku: tesla naravnost skozi lažni zid, lexus se je ustavil kot profesionalec

Teslina odločitev, da avtomobilov ne bodo opremili s senzorji lidar je zelo kontrov
Novice

VW je zgodbo družinskega 7-sedežnika spisal na novo

Najnovejši Volkswagnov model je na slovenskih cestah verjetno tudi najbolj vsestran
Novice

Kaj ženske ljubijo

Strokovna žirija 82 avtomobilskih novinark iz 55 držav je tudi letos izbirala avto
Novice

To je dokončna električna reinkarnacija turbo legende

Električna dirkaška zverina, ki ji bo dovoljeno tudi na cesto, sloni na aluminijas
Novice

To je BMW-jeva nova popolnoma električna trojka

Novi limuzinski i3, zasnovan na platformi neue klasse, bo prispel na trg predvidoma
Novice

CLA teče tretji krog

Novi CLA je že tretja generacija tega Mercedesovega modela, ki sicer ohranja osnovn
Novice

AVTO MEDIJA d.o.o.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu. Poleg tega lahko zajemajo in obdelujejo podatke za tržne raziskave mesta contentexchange.me, oglaševanje in izboljšanje uporabniške izkušnje na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

AVTO MEDIJA d.o.o.